Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38000
Title: Впровадження стратегії міждисциплінарності в сучасній вищій освіти
Other Titles: Implementation of interdisciplinarity strategy in modern higher education
Authors: Желанова, В. В.
Keywords: міждисциплінарність, міждисциплінарний підхід, глобалізація, євроінтеграція, рівні міждисциплінарності, види й типи міждисциплінарності
Issue Date: 2021
Publisher: Говерла
Citation: Желанова, В. В. Впровадження стратегії міждисциплінарності в сучасній вищій освіти [Текст] / В. В. Желанова // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. Кузьма. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 1 (48). – С. 477-480. – Бібліогр.: с. 479-480 (5 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Актуальність поданої статті зумовлена соціально-економічними, інноваційно-освітніми трансформаціями в житті України, а також глобалізаційними та євроінтеграційними процесами, зорієнтова ними на інтеграцію нашої держави із світовою спільнотою, новим трактуванням освіти як соціокультурного й аксіологічного феномену, швидкоплинністю й змінюваністю сучасного суспільства, які об’єктивно зумов люють зміни векторів розвитку всіх ланок освіти у напрямі впровадження ідей міждисциплінарного підходу в форматі міждисциплінарної інтеграції. Метою статті є висвітлення сутності стратегії міждисциплінарності та напрямів її впровадження в сучасному університеті. Використано методи дослідження: аналіз наукової літератури, освітніх програм, синтез, порівняння, систематизація наукових джерел; дефініційний аналіз. У статті розглянуто об’єктивні детермінанти, що зумовлюють доцільність впровадження стратегії міждисциплі нарності в сучасній вищій освіті. Висвітлено сутність, види, типи й формат міждисциплінарності. З’ясовано рівні впровадження міждисциплінарного підходу в сучасній вищій освіті, а саме методологічний (сукупність наукових парадигм й підходів); науково-теоретичний (поява нових міждисциплінарних наукових галузей); практичний (міждисциплінарні освітні програми для здобувачів різних рівнів освіти). Ключові слова: міждисциплінарність; міждисциплінарний підхід; глобалізація; євроінтеграція; види й типи міждисциплінарності; рівні міждисциплінарності.
Abstract. The relevance of this article is conditioned by socio-economic, innovative and educational transformations in the life of Ukraine, as well as by globalization and European integration processes focused on the integration of our state with the world community, a new interpretation of education as a socio-cultural and axiological phenomenon, the transience and changeability of modern society which objectively cause changes in the vectors of development of all levels of education in the direction of introducing the ideas of interdisciplinary approach in the format of interdisciplinary integration. The purpose of the article is to highlight the essence of the strategy of interdisciplinarity and the areas of its implementation at a modern university. The following research methods have been used: analysis of scientifi c literature and educational programs, synthesis, comparison, systematization of scientifi c sources; defi nitional analysis. The article deals with the objective determinants that condition the feasibility of introducing multidisciplinary strategy in modern higher education. The essence, kinds, types and format of interdisciplinarity have been highlighted. The levels of implementation of interdisciplinary approach in modern higher education have been found out, namely, methodological (a set of scientifi c paradigms and approaches), scientifi c and theoretical (the emergence of new interdisciplinary scientifi c branches); practical (interdisciplinary educational programs for applicants of various levels of education). The article proves scientifi c and educational potential of multidisciplinarity and its priorities: the interaction of various branches of scientifi c knowledge in the study of the same object while focusing on their own subject; creating conditions for the implementation of links between diff erent sciences; integration of scientifi c concepts, theories, information, facts, methods, in order to obtain new, coherent knowledge about the real phenomenon of education; it contributes to the resolution of the contradiction between the disparate assimilation of knowledge and the need for its synthesis. Key words: interdisciplinarity; interdisciplinary approach; globalization; European integration; kinds and types of interdisciplinarity; levels of interdisciplinarity.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38000
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (48) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВПРОВАДЖЕННЯ СТРАТЕГІЇ.pdf562.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.