Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38014
Title: Реалізація культурологічного підходу через діалог культур у змісті навчального посібника елективного курсу "Німецькомовні країни"
Other Titles: Realization of culturological approach through dialogue of cultures in the content of elective course manual “German-speaking countries”
Authors: Басай, Надія Пилипівна
Keywords: старша школа, іноземна мова, культурологічний підхід, діалог культур, елективний курс, навчальний посібник
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Басай, Надія Пилипівна Реалізація культурологічного підходу через діалог культур у змісті навчального посібника елективного курсу "Німецькомовні країни" / Надія Пилипівна Басай // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 21-26. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 25 (4 назви)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розглянуто питання культурологічного підходу до навчання іноземних мов у старшій школі. Представлено аналіз змісту навчального посібника елективного курсу «Німецькомовні країни» для учнів 10– 11-х класів з позиції реалізації культурологічного підходу в навчальному процесі через діалог культур. Надано перелік необхідних умінь для здійснення діалогу культур, розкрито соціокультурну тематику навчального посібника, наведено приклади ситуацій, що відповідають тематиці діалогу культур.
The article deals with the problem of culturological approach in teaching foreign languages at senior school. The necessity to use culturological approach in teaching foreign languages, improvement of this process and increase of the level of its quality appears in connection with the processes of globalization and the necessity of forming favourable conditions for personal development of an individual, his / her environment socialization with the representatives of diff erent nations and cultures. The author draws a conclusion, that a person that aims to know foreign language perfectly must study the culture of people – native speakers of this language, for a free orientation in realities, inherent in the people that belong to a certain language group. The author considers that attraction of cultural studies components in the process of teaching German by the means of elective course manual is necessary for the achievement of a primary practical purpose – forming capacity for communication a language that is studied. The culturological orientation of the content for foreign education at senior school fi rst of all is expressed in organization of communication in the form of cultures dialogue. That’s why the content of the elective course manual “German speaking countries” must be orientated on comparison of life aspects in German-speaking countries with those, which are characteristic for Ukraine. Keywords: senior school, foreign language, culturological approach, dialogue of cultures, elective course, manual.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38014
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.