Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38190
Title: Функції управління професійним розвитком учителів
Other Titles: Функции управления профессиональным развитием учителя
Functions of management of professional development of teachers
Authors: Мартинець, Лілія Асхатівна
Keywords: професійний розвиток, неперервна професійна освіта, функції управління, методи управління, управлінський супровід
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Мартинець, Лілія Асхатівна Функції управління професійним розвитком учителів / Лілія Асхатівна Мартинець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 137-139. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 138 (4 назви)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Стаття присвячена дослідженню функцій управління професійним розвитком учителів. Здійснено аналіз науково-педагогічної літератури, що висвітлює окремі аспекти проблеми. Розглянуто управлінський супровід професійного розвитку вчителя. Визначено, що пріоритетним завданням управлінської підтримки є вироблення у вчителя узагальненого способу професійної діяльності, на основі якого здійсниться його професійне зростання. Виокремлено основні функції управління професійним розвитком учителів, які реалізуються через методи управління.
Статья посвящена исследованию функций управления профессиональным развитием учителей. Осуществлен анализ научно-педагогической литературы, освещающей отдельные аспекты проблемы. Рассмотрено управленческое сопровождение профессионального развития учителя. Определено, что приоритетной задачей управленческой поддержки является выработка у учителя обобщенного образа профессиональной деятельности, на основе которого осуществится его профессиональный рост. Подчеркнуто, что функции управления реализуются через методы управления. Выделены основные функции управления профессиональным развитием учителей. Ключевые слова: развитие, непрерывное профессиональное образование, функции управления, методы управления, управленческое сопровождение.
The article investigates the functions of teachers’ professional development management. The analysis of scientifi c and educational literature that highlights some aspects of the problem is made. It is determined that management of professional development of teachers is realized with the help of coherence of all agents of management and self-government: the headmaster, the vice-principal, the head of methodological association, mentor, psychologist, colleagues. The article deals with the administrative support of professional development of teachers, implemented through the support and control. It is determined that the priority is to develop teacher’s generalized way of professional activities on the basis of which the professional growth it realized. The implementation of this task is facilitated by modeling teaching of teachers in the form of treatment of educational summaries and extra-curricular classes and self-education. The basic management features of professional development of teachers are determined: professional and educational, diagnostic, prognostic, evaluative, analytical, organizational, coordination, regulation, corrective, controlling, goal-setting, motivation, stimulating, methodological, design. Key words: professional development, continuous professional education, functions of management, methods of management, management support.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38190
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФУНКЦІЇ УПРАВЛІННЯ ПРОФЕСІЙНИМ.pdf290.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.