Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38191
Title: | Духовний розвиток учнів у контексті реалізації змісту літературного краєзнавства в сучасній школі |
Other Titles: | Духовное развитие учащихся в контексте реализации содержания литературного краеведения в современной школе Spiritual development of students in the context of implementation of the content of literary regional ethnography in modern school |
Authors: | Марфинець, Надія Василівна |
Keywords: | духовність, духовний розвиток, література рідного краю, художні твори, тематичні блоки |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Видавництво УжНУ "Говерла" |
Citation: | Марфинець, Надія Василівна Духовний розвиток учнів у контексті реалізації змісту літературного краєзнавства в сучасній школі / Надія Василівна Марфинець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 140-143. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 142 (12 назв) |
Series/Report no.: | Педагогіка. Соціальна робота; |
Abstract: | У статті з’ясовується питання духовного розвитку учнів у контексті реалізації змісту літературного краєзнавства. Проведено теоретичний аналіз енциклопедичної та навчальної літератури для уточнення
сутності понять “духовність”, “духовний розвиток”. Виділено тематичні блоки та наведена аргументація
щодо впливу творів літератури рідного краю на духовний розвиток школярів. Доведено, що літературне
краєзнавство допомагає учням усвідомити свою етно-національну приналежність, громадянську позицію. В статье рассматривается вопрос духовного развития учащихся в контексте реализации содержания литературного краеведения. Проведен теоретический анализ энциклопедической и учебной литературы для уточнения сущности понятий "духовность", "духовное развитие". Выделены тематические блоки и приведена аргументация относительно влияния произведений литературы родного края на духовное развитие школьников. Доказано, что литературное краеведение помогает учащимся осознать свою этно- национальную принадлежность, гражданскую позицию. Ключевые слова: духовность, духовное развитие, литература родного края, художественные произведения, тематические блоки. Based on theoretical analysis and encyclopedic textbooks the article specifi es the essence of the concepts of "spirituality", "spiritual development." It is proved that under the concept of spirituality it is necessary to understand the integrative quality of the individual that determines the value of life purport and provides spiritual development of the individual. In spiritual development we mean the process of individual and personal involvement in the spiritual culture of society, gaining valuable human spiritual qualities, acquirement of human values and human experience during the spiritual practice and individual personal development. The paper presents the means of spiritual development - nature, history, folklore of his native land. It is proved that a signifi cant impact on students' spiritual development has the nature of his native land. There are presented famous sample works of artists, in which are portrayed the beauty and majesty of the motherland. The article presents four thematic blocks focused on a system which will enrich the spiritual experience of students, promote spiritual development, the development of ethical skills, creative thinking, increasing of the general level of culture. Key words: spirituality, spiritual development, the literature of native land, art, thematic blocks. |
Type: | Text |
Publication type: | Стаття |
URI: | https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38191 |
ISSN: | 2524-0609 |
Appears in Collections: | Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ДУХОВНИЙ РОЗВИТОК УЧНІВ У КОНТЕКСТІ.pdf | 257.04 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.