Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38193
Title: Формування іншомовної лексичної компетентності студентів Швеції
Other Titles: Формирование иноязычной лексической компетентности студентов Швеции
Developing linguisic competency of Swedish students
Authors: Мовчан, Лариса Григорівна
Keywords: лексика, лексичний мінімум, дефініція, підручник, текст
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Мовчан, Лариса Григорівна Формування іншомовної лексичної компетентності студентів Швеції / Лариса Григорівна Мовчан // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 147-149. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 149 (10 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розглядаються основні аспекти навчання англійської спеціалізованої лексики студентів немовних спеціальностей Швеції. Проаналізовано досвід навчання та оцінювання лексичної компетентності студентів. З’ясовано зміст категоріального апарата академічної англійської мови, що дозволило створити основу тестування. Виявлені труднощі оволодіння новими лексичними одиницями, пов’язані з недостатніми знаннями граматики. Запропоновано шляхи оптимізації навчання англійської мови у ВНЗ України.
В статье рассматриваются основные аспекты обучения специализированной лексики на английском языке студентов неязыковых вузов Швеции. Проанализирован опыт обучения и оценивания лексической компетентности студентов. Выяснено содержание категориального аппарата академического английского языка, что позволило создать объект тестирования. Выявлены трудности овладения новыми лексическими единицами, связанными с недостаточными знаниями грамматики. Предложены пути оптимизация обучения в вузах Украины. Ключевые слова: лексика, лексический минимум, дефиниция, учебник, текст
The article analyzed the Swedish experience of developing linguistic competency in English at higher educational establishments. In Sweden English has been used as the obligatory foreign language in all social domains since 1962. It is also recognized as the academic lingua franca of the world. Swedish universities showed the excessive use of original English textbooks in their teaching. The enrollment to the universities also requires a certain degree of profi ciency in English. Thus, it is necessary to have an academic English vocabulary. This study summarizes the assessment of the academic word knowledge of students in diff erent disciplines at a Swedish university. The assessment test was based on the Vocabulary Levels Test (VLT) and the words were chosen from the Academic Word List (AWL) due to their frequency in academic written texts. Most of the words were of Latin and Greek origin and were more or less international. They were taken from such main language sub-corpus as arts, science, commerce and law. The designed vocabulary test enabled to defi ne the words which are easy to recognize and diffi culties the students had while guessing or translating the meaning of the texts. The analysis showed ineffi cient students’ performance in guessing the meanings of derivatives of the basic words due to insuffi cient knowledge of grammar. Key words: vocabulary, lexical, concept, defi nition, textbook, language acquisition
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38193
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ.pdf253.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.