Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38199
Title: Дидактичний менеджмент: філософський аспект сутності поняття
Other Titles: Дидактический менеджмент: философский аспект сущности понятия
Didactic management: philosophical aspects of the essence of the concept
Authors: Опачко, Магдалина Василівна
Keywords: дидактичний менеджмент, філософський аналіз, освітній менеджмент, педагогічний менеджмент
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Опачко, Магдалина Василівна Дидактичний менеджмент: філософський аспект сутності поняття / Магдалина Василівна Опачко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 168-171. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 171 (11 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті визначається сутність і зміст поняття “дидактичний менеджмент”. Виходячи із філософського аналізу понять освітній менеджмент, педагогічний менеджмент, автор виявляє спільне і відмінне у педагогічних феноменах, розкриває особливості дидактичного менеджменту, характеризує його природу та генезис. У контексті філософії сучасної освіти розкриваються перспективи розвитку педагогічного явища, в якості якого виступає дидактичний менеджмент.
В статье определяются сущность и содержание понятия “дидактический менеджмент”. Исходя из философского анализа понятий образовательный менеджмент, педагогический менеджмент, автор находит общее и отличительное в педагогических феноменах, раскрывает особенности дидактического менеджмента, характеризирует его природу та составляющие компоненты. В контексте философии современного образования раскрываются перспективы развития педагогического явления, в качестве которого выступает дидактический менеджмент. Ключевые слова: дидактический менеджмент, философский анализ, образовательный менеджмент, педагогический менеджмент.
In the article the essence and meaning of the concept «didactic management» is determined. Based on the analysis of the philosophical concepts of educational management, teaching management, the author reveals the common traits and the diff erence in the pedagogical phenomena, discloses the features of the didactic management, characterizes its nature and constituents. Whereas learning is accompanied by the development and education of the individual, closely connected with them, we can use the defi nition: didactic management – a system of personal development in learning, education and upbringing. Didactic management is an integrative system that is based on the knowledge of the principles of classical didactics; the main principles of the theory of management; professional pedagogical competence (the structure that includes professional, psychological, pedagogical, methodological and methodical competence); integrative qualities of the teacher’s individuality, which ensures the openness, fairness, creativity, commitment to continuous self-development and interactive interaction. Key words: didactic management, philosophical analysis, educational management, teaching management.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38199
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ДИДАКТИЧНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ.pdf257.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.