Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38209
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorРозман, Ірина Іллівна-
dc.date.accessioned2021-12-03T14:41:14Z-
dc.date.available2021-12-03T14:41:14Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationРозман, Ірина Іллівна Теоретико-літературні поняття: необхідність розуміння художніх творів та явищ літературного процесу / Ірина Іллівна Розман // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 204-206. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 205 (5 назв)uk
dc.identifier.issn2524-0609-
dc.identifier.urihttps://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38209-
dc.description.abstractВ статті розкрито проблему вивчення теоретичних понять на уроках зарубіжної літератури, яка за законами художньої творчості є спеціальною наукою що взаємодіє з естетикою, літературознавством і займається вивченням та узагальненням літературознавчих законів, без опори на які не може бути повноцінного розуміння художнього твору. Сфокусовано питання на значущість і доцільність поетапного висвітлення основних категорійних понять при вивченні теоретичного мовного апарату у загальноосвітніх закладах.uk
dc.description.abstractВ статье раскрыта проблема изучения теоретических понятий на уроках зарубежной литературы, которая по законам художественного творчества является специальной наукой и взаимодействует с эстетикой, литературоведением и занимается изучением, обобщением литературоведческих законов, без опоры на которые не может быть полноценного понимания художественного произведения. Сфокусирован вопрос на целесообразность поэтапного освещения основных категорийных понятий при изучении речевого аппарата в учреждениях. Ключевые слова: теория литературы, методические разработки, поетапность, категорийные понятия.uk
dc.description.abstractThe article has been focused on the problematics of studying the theoretical concepts at World Literature classes, which is a special science interacting with the aesthetics and literature studies. It investigates and generalizes the literary fundamentals which ensure the complete understanding of literary work as well as the issues dealing with the importance and relevance of a phased coverage of basic categorial concepts in the study of theoretical terminology apparatus in educational establishments have been highlighted. Unfortunately, literary competence is the weakest school domain. At times, the teachers are not competent in theoretical material and do not know the development methods used for effi cient students' understanding of literature aesthetic fundamentals. In practice, one may observe the outrances of a teacher: the explanation of theoretical concept turns into some "abstract notion", or is totally excluded from the classroom activity, where fi ction analysis becomes a shallow philosophizing, sensory delight demonstration accompanied by a "fl ow of opinions about". Neglecting this methodology, lesson will be reduced to announcing the writer’s biography external facts and the "explanatory reading" of the text composition. There’s no chance to understand it, or what more - to evaluate. Hence, there we come to conclusion: the World Literature teacher, who deliberately ignores the questions of literary theory at classes, actually uses them, although unconsciously or unsystematically. To get the fi ction reading competence one must obtain knowledge about it, its nature and characteristics. Key words: Literature Fundumentals, method research, phased, category concepts.uk
dc.language.isoukuk
dc.publisherВидавництво УжНУ "Говерла"uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка. Соціальна робота;-
dc.subjectтеорія літературиuk
dc.subjectметодичні розробкиuk
dc.subjectпоетапністьuk
dc.subjectкатегорійні поняттяuk
dc.titleТеоретико-літературні поняття: необхідність розуміння художніх творів та явищ літературного процесуuk
dc.title.alternativeТеоретико-литературные понятия: необходимость понимания художественных произведений и явлений литературного процессаuk
dc.title.alternativeTheoretical-literary concepts: the necessity to understan the writings and literary process phenomenauk
dc.typeTextuk
dc.pubTypeСтаттяuk
Appears in Collections:2016 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 2(39)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ТЕОРЕТИКО-ЛІТЕРАТУРНІ ПОНЯТТЯ.pdf244.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.