Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38209
Название: Теоретико-літературні поняття: необхідність розуміння художніх творів та явищ літературного процесу
Другие названия: Теоретико-литературные понятия: необходимость понимания художественных произведений и явлений литературного процесса
Theoretical-literary concepts: the necessity to understan the writings and literary process phenomena
Авторы: Розман, Ірина Іллівна
Ключевые слова: теорія літератури, методичні розробки, поетапність, категорійні поняття
Дата публикации: 2016
Издательство: Видавництво УжНУ "Говерла"
Библиографическое описание: Розман, Ірина Іллівна Теоретико-літературні поняття: необхідність розуміння художніх творів та явищ літературного процесу / Ірина Іллівна Розман // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 204-206. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 205 (5 назв)
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): В статті розкрито проблему вивчення теоретичних понять на уроках зарубіжної літератури, яка за законами художньої творчості є спеціальною наукою що взаємодіє з естетикою, літературознавством і займається вивченням та узагальненням літературознавчих законів, без опори на які не може бути повноцінного розуміння художнього твору. Сфокусовано питання на значущість і доцільність поетапного висвітлення основних категорійних понять при вивченні теоретичного мовного апарату у загальноосвітніх закладах.
В статье раскрыта проблема изучения теоретических понятий на уроках зарубежной литературы, которая по законам художественного творчества является специальной наукой и взаимодействует с эстетикой, литературоведением и занимается изучением, обобщением литературоведческих законов, без опоры на которые не может быть полноценного понимания художественного произведения. Сфокусирован вопрос на целесообразность поэтапного освещения основных категорийных понятий при изучении речевого аппарата в учреждениях. Ключевые слова: теория литературы, методические разработки, поетапность, категорийные понятия.
The article has been focused on the problematics of studying the theoretical concepts at World Literature classes, which is a special science interacting with the aesthetics and literature studies. It investigates and generalizes the literary fundamentals which ensure the complete understanding of literary work as well as the issues dealing with the importance and relevance of a phased coverage of basic categorial concepts in the study of theoretical terminology apparatus in educational establishments have been highlighted. Unfortunately, literary competence is the weakest school domain. At times, the teachers are not competent in theoretical material and do not know the development methods used for effi cient students' understanding of literature aesthetic fundamentals. In practice, one may observe the outrances of a teacher: the explanation of theoretical concept turns into some "abstract notion", or is totally excluded from the classroom activity, where fi ction analysis becomes a shallow philosophizing, sensory delight demonstration accompanied by a "fl ow of opinions about". Neglecting this methodology, lesson will be reduced to announcing the writer’s biography external facts and the "explanatory reading" of the text composition. There’s no chance to understand it, or what more - to evaluate. Hence, there we come to conclusion: the World Literature teacher, who deliberately ignores the questions of literary theory at classes, actually uses them, although unconsciously or unsystematically. To get the fi ction reading competence one must obtain knowledge about it, its nature and characteristics. Key words: Literature Fundumentals, method research, phased, category concepts.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38209
ISSN: 2524-0609
Располагается в коллекциях:2016 / Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 2(39)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ТЕОРЕТИКО-ЛІТЕРАТУРНІ ПОНЯТТЯ.pdf244.06 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.