Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38211
Title: Методологічні підходи формування професійної ідентичності майбутніх учителів засобами інформаційних технологій
Other Titles: Методологические подходы формирования профессиональной идентичности будущих учителей средствами информационных технологий
Methodological approaches of future social workers professional identity forming by means of information technologies
Authors: Романишина, Оксана Ярославівна
Keywords: ідентичність, професійна ідентичність, гносеологічний підхід, діяльнісний підхід, акмеологічний підхід, синергетичний підхід, автономізований підхід
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Романишина, Оксана Ярославівна Методологічні підходи формування професійної ідентичності майбутніх учителів засобами інформаційних технологій / Оксана Ярославівна Романишина // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 210-213. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 213 (14 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті ставиться завдання розглянути основні методологічні підходи та визначити їх роль у формуванні професійної ідентичності майбутніх учителів. В результаті аналізу наукової літератури виділено методологічні та педагогічні підходи, а саме: діяльнісний, системний, аксіологічний, акмеологічний, синергетичний, особистісно орієнтований, компетентнісний, автономізований. Відмічено, що комплексне поєднання вказаних підходів сприяє формуванню професійної ідентичності майбутніх учителів засобами інформаційних технологій.
В статье ставится задача рассмотреть основные методологические подходы и определить их роль в формировании профессиональной идентичности будущих учителей. В результате анализа научной литературы выделено методологические и педагогические подходы, а именно: деятельностный, системный, аксиологический, акмеологический, синергетический, личностно ориентированный, компетентностный, автономизированных. Отмечено, что комплексное сочетание указанных подходов способствует формированию профессиональной идентичности будущих учителей средствами информационных технологий. Ключевые слова: идентичность, профессиональная идентичность, гносеологический подход, деятельностный подход, акмеологический подход, синергетический подход, автономизированных подход.
The main goals of the article are to consider the main methodological approaches and to determining their role in the future teachers professional identity formation. As a result of scientifi c literature analysis, the following methodological and pedagogical approaches are allocated: activity, systemic, axiological, acmeological, synergetic, personality-oriented, competence-based, autonomized. The activity approach promotes the acquisition of knowledge, abilities and skills. System approach is focused on information training of students. The scientifi c values of the system approach are: refl ecting the worldview level research, it is the universal method of cognition, technology which is opposed to the spontaneity, subjectivity and it creates the conditions for the stability of scientifi c research It’s noticed that the integrated combination of these approaches contributes to the future teachers professional identity formation by means of information technology. Key words: identity, professional identity, epistemological approach, approach, acmeological approach synergistic approach avtonomizovanyy approach.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38211
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МЕТОДОЛОГІЧН ПІДХОДИ ФОРМУВАННЯ.pdf261.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.