Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38244
Title: Формування професійно-особистісних компетентностей фахівця фізичної культури
Other Titles: Формирование профессионально - личностных компетенций специалиста физической культуры
Formation of professional and personal competence of specialists physical education
Authors: Сивохоп, Едуард Миколайович
Keywords: вузівська підготовка, фізична культура, компетентність, фізична підготовленість, педагогічна діяльність
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Сивохоп, Едуард Миколайович Формування професійно-особистісних компетентностей фахівця фізичної культури / Едуард Миколайович Сивохоп // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 230-232. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 231-232 (12 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: У статті розглянуто особливості формування професійно-особистісних компетентностей фахівця фізичної культури. Нами визначено, що у структурі професійної компетентності викладача вищої школи, не залежно від професії, виділяються такі основні компоненти: мотиваційно-ціннісний; система професійно важливих якостей; система здібностей викладача (насамперед, педагогічних і здібностей ученого, які зумовлюють наукову обдарованість); когнітивний (знання); афективний (позитивне емоційно-оцінне ставлення до предмета і його важливості в процесі професійної підготовки майбутніх фахівців, здатність до емоційно-вольової регуляції поведінки); конативний (уміння, навички, педагогічна техніка, поведінка).
В статье рассмотрены особенности формирования профессионально-личностных компетенций специалиста физической культуры. Нами определено, что в структуре профессиональной компетентности преподавателя высшей школы, независимо от профессии, выделяются следующие основные компоненты: мотивационно-ценностный; система профессионально важных качеств; система способностей преподавателя (прежде всего, педагогических и способностей ученого, которые обусловливают научную одаренность) когнитивный (знания) аффективное (положительное эмоционально-оценочное отношение к предмету и его важности в процессе профессиональной подготовки будущих специалистов, способность к эмоционально-волевой регуляции поведения); конативный (умения, навыки, педагогическая техника, поведение). Ключевые слова: вузовская подготовка, физическая культура, компетентность, физическая подготовленность, педагогическая деятельность.
Modern society is characterized by rapid changes in all spheres of life, including education sphere as fundamental components of the formation of individual outlook.The development of education aff ect social integration processes, such as globalization, democratization, creating a unifi ed information space. These changes occur so rapidly that led to the need to review and reform education at all levels, as the current system does not fully meet modern needs and require reorientation.General notions about the preparations of the future teachers of physical training & sport are under the author’s consideration. Personal qualities necessary for future teachers are analyzed. The author underlines the necessity of using deep psychological & pedagogical means for reaching the purpose. Studying the structure of professional skills of physical training teachers was conducted by selecting the most informative criteria for their evaluation In the article the features of formation of professional and personal competences specialist physical education. We determined that the structure of professional competence of the teacher of high school, regardless of profession, highlighted the following key components: motivational value; system professionally important qualities; system skills teacher (primarily educational and scientifi c abilities that determine academic talent); cognitive (knowledge); aff ective (emotional evaluation positive attitude toward the subject and its importance in the training of future professionals, the ability to emotional and volitional regulation of behavior); konatyvnyy (abilities, skills, educational technology, behavior). Key words: university training, physical training, competence, physical fi tness, educational activities.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38244
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ОСОБИСТІСНИХ.pdf286.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.