Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38255
Title: Підвищення професійної майстерності вчителя фізичної культури в системі післядипломної педагогічної освіти
Other Titles: Повышение профессионального мастерства учителя физической культуры в системе последипломного педагогического образования
Professional skill impruvement of physical training teachers in the system of postgraguate education
Authors: Товт, Валерій Адальбертович
Keywords: професійна майстерність, фізична культура, післядипломна педагогічна освіта
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Товт, Валерій Адальбертович Підвищення професійної майстерності вчителя фізичної культури в системі післядипломної педагогічної освіти / Валерій Адальбертович Товт // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І.В. Козубовська. – Ужгород : Говерла, 2016. – Вип. 2 (39). – С. 263-265. – Рез. укр., рос., англ. – Бібліогр.: с. 265 (8 назв)
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Визначено, що підвищення професійної майстерності вчителя фізичної культури в системі післядипломної педагогічної освіти є комплексною проблемою. Найбільше факторне навантаження в структурі його професійної майстерності мають показники, що характеризують уміння та навички проведення урочних і позаурочних форм занять. Доведено, що жодна група показників не є вирішальною у підвищенні професійної майстерності вчителя фізичної культури, однак встановлено їх факторний вклад в загальний результат.
Установлено, что повышение профессионального мастерства учителя физической культуры в системе последипломного педагогического образования является комплексной проблемой. Самую большую факторную нагрузку в структуре его профессионального мастерства имеют показатели, которые характеризуют умения и навыки проведения урочных и внеурочных форм занятий. Доказано, что ни одна группа показателей самостоятельно не решает в полной мере проблему повышения профессионального мастерства учителя физической культуры, однако установлен их факторный вклад в общий результат. Ключевые слова: профессиональное мастерство, физическая культура, последипломное педагогическое образование.
Clearly, to prepare a perfect teacher of physical training, using traditional approaches of education, is diffi cult. According to the theory of systematic approach it is advisable at fi rst to study the structure of professional skills of physical training teachers according to modern standards, which will allow the correction of its elements. The postgraduate education of teacher, which is well developed in Ukraine, gives the best possibilities for this correction. It was assumed that the formation of the content of postgraduate education is possible, if the structure of professional skills of teachers of physical culture is studied. This will justify the areas of improvement of its individual elements. Studying the structure of professional skills of physical training teachers was conducted by selecting the most informative criteria for their evaluation and by application of the factor analysis method with subsequent rotation of factors utilizing the varimaks-test. It was established that the professional development of physical training teachers in system of postgraduate education should have an integrated approach, which ultimately will improve their professional competences. Key words: professional skill, physical training, postgraduate education of teachers.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38255
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (39) - 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ.pdf320.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.