Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38774
Title: Холістична модель здоров’я у контексті підготовки вчителя
Other Titles: Холистическая модель здоровья в контексте подготовки учителя
Holistic Model of Health in the Context of Teacher Training
Authors: Галайдюк, М. А.
Філоненко, Л. В.
Сивохоп, Е. П.
Кузьмік, В. Б.
Семаль, Наталія Володимирівна
Демченко, І. І.
Максимчук, І. А.
Максимчук, Б. А.
Keywords: електронні гаджети, молодь, гіпокінезія, інтегровані заняття, духовне здоров’я, теоретична підготовка, світоглядний компонент
Issue Date: 2019
Publisher: НПУ імені М.П. Драгоманова
Citation: Семаль Н. В. Холістична модель здоров’я у контексті підготовки вчителя / Галайдюк М. А., Філоненко Л. В., Сивохоп Е. М.Є., Кузьмік В. Б., Семаль Н. В., Демченко І. І., Максимчук І. А., Максимчук Б. А. // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія №15. Випуск 12 (120). - 2019. – С. 39-45.
Abstract: Задля вирішення вищевказаних проблем пропонуємо особливу увагу акцентувати на теоретичних моментах підготовки майбутніх учителів у рамках фізичного виховання. Проведення інтегрованих занять, залучення до лекційних занять з фізичної культури здобутків духовного досвіду людства сприяє формування світоглядній компоненті валеології, адже за християнською, як і багатьма іншими релігійними філософіями, фізичне здоров’я не є основним і єдиним, більше того, тільки фізична досконалість може стати згубною для духовної сфери людини. На рівні педагогічного світогляду необхідно визнавати й всіляко імплементувати ідею принаймні рівноцінності духовного та фізичного, хоча перший компонент на нозологічному етапі важливіший і є рушієм у вирішенні початкових деструктивних фізіологічних змін.
Большинство молодежи проводит свое свободное время за электронными гаджетами. В том числе и стимуляторами активности (компьютерные игры, социальные сети, электронные биржи и т.д.). А значит, ослабление социализации, иммунитета, физических кондиций, репродуктивности и тому подобное. Как известно, гипокинезия или гиподинамия являются причинами ослабления естественных функций орга низма, например атрофия, недоразвитость или упадок прежде физиологических систем организма – дыхательной, кровеносной, опорно-двигательной и, как результат, – психической, творческой, самоопределяющей. Для решения вышеуказанных проблем предлагаем особое внимание акцентировать на теоретических моментах подготовки будущих учителей в рамках физического воспитания. Проведение интегрированных занятий, привлечение к лекционным занятиям по физической культуре достижений духовного опыта человечества способствует формированию мировоззренческой компоненте валеологии, ведь по христианской, как и многими другими религиозными философиями, физическое здоровье не является основным и единственным, более того, только физическое совершенство может стать губительной для духовн ой сферы человека. На уровне педагогического мировоззрения необходимо признавать и всячески имплементировать идею, по крайней мере, равноценности духовного и физического, хотя первый компонент на нозологическом этапе важнее и является двигателем в решении начальных деструктивных физиологических изменений.
Statistical data obtained by doctors, valeologists and teachers, indicate a significant decrease in motor activity of pupils, especially adolescents and young people (high school pupils and students in Years 1-3). The main reason, oddly enough, is technology: most young people spend their free time using electronic gadgets, including activity boosters (computer games, social networks, electronic exchanges). At present, pre-therapeutic propaedeutic “diagnoses” include hypodynamia, hypokinesia, passivity, which lead to the atrophy of the body’s adaptive functions and, consequently, to poor socialization, immunity, physical fitness, reproductive power. So far as is known, hypokinesia or hypodynamia is the cause of weak body's functionality, including atrophy, underdevelopment or decline of physiological systems of the body (respiratory, circulatory, musculoskeletal and, as a result, mental, creative, self-determining). One should pay particular attention to the theoretical aspects of teacher training in the field of physical education to be able to solve the problems mentioned above. Although some of these aspects are entirely individual and even intimate, the student (future teacher) must be able to acknowledge the fact of observing / not observing daily routine. The vegetative needs of the body invariably influence the individual’s emotional and motivational sphere, given that professional competencies are rather well-developed. Integrated lessons and lectures on physical culture of global spiritual experience can contribute to forming an ideological component of valeology. According to Christian and many other religious philosophies, physical health is not the main factor in well-being. When caring about only physical fitness, the individual can negatively affect his or her spiritual health. At the level of pedagogical worldview, it is necessary to recognize and fully implement the idea of equivalence of spiritual and physical health. At the same time, the first component is more critical at the nosological stage and is the driving force in solving the first destructive physiological changes.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38774
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри фізичного виховання



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.