Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38816
Title: Підвищення кваліфікації соціальних педагогів з подолання наслідків пандемії COVID-19
Other Titles: Improving the qualification of social teachers to overcome the consequences of the COVID-19 pandemic
Authors: Гніда, Тетяна Борисівна
Keywords: курси підвищення кваліфікації, навчальна програма, наукове дослідження, соціальні педагоги.
Issue Date: 2021
Publisher: Вид-во УжНУ “Говерла”
Citation: Гніда, Тетяна Борисівна Підвищення кваліфікації соціальних педагогів з подолання наслідків пандемії COVID-19 / Тетяна Борисівна Гніда // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 2 (49). – С. 38-41. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 40-41 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Пандемія COVID-19 внесла зміни до діяльності соціальних педагогів закладів освіти. Акту алізувалась потреба у пошуку нових форм роботи для вдосконалення педагогічної майстерності, укріплення стресостійкості, організації та надання емоційної та соціальної підтримки всім учасникам освітнього про цесу. За таких умов зростають вимоги і до якості курсів підвищення кваліфікації соціальних педагогів, їх на укової основи та практичної значущості. Метою статті є презентація навчальної програми курсів підвищення кваліфікації з подолання наслідків пандемії COVID-19 у діяльності соціальних педагогів закладів освіти. Зазначена програма складена на основі дослідження актуальних психолого-педагогічних проблем та запи тів працівників психологічної служби системи освіти України, для чого були використані наступні методи: огляд наукових публікацій та інформаційних джерел з теми дослідження, онлайн опитування працівників психологічної служби системи освіти України, дистанційне проведення фокусованих групових інтерв’ю із соціальними педагогами та практичними психологами восьми областей України щодо виявлення проблема тики пов’язаної з наслідками пандемії COVID-19. У статті подаються результати наукового дослідження із розробки навчальної програми, що складається з організаційного, науково-теоретичного та практичного мо дулів. Програма проходить експериментальну апробацію і буде рекомендована для використання у діяльності закладів післядипломної педагогічної освіти.
Abstract. The COVID-19 pandemic has changed the activities of social pedagogues in schools. The importance to fi nd new forms of work to improve pedagogical skills, strengthen stress resilience, organize and provide emotional and social support to all participants in the educational process. Under such conditions, the requirements for the quality of advanced training courses for social educators, their scientifi c basis and practical signifi cance increase. The purpose of the article is to present the curriculum of advanced training courses to overcome the consequences of the COVID-19 pandemic in the activities of social educators of educational institutions. This program is based on a study of current psychological and pedagogical problems and inquiries of employees of the psychological service of the education system of Ukraine, for which the following methods were used: review of scientifi c publications and information sources on the research topic, online survey of employees of the psychological service of the education system of Ukraine. interviews with social educators and practical psychologists of eight regions of Ukraine to identify issues related to the consequences of the COVID-19 pandemic. The article presents the results of scientifi c research on the development of the curriculum, which consists of organizational, scientifi c-theoretical and practical modules. The program is undergoing experimental testing and will be recommended for use in the activities of postgraduate pedagogical education. A necessary precondition for the courses implemetation is not only the provision of students with the Internet and hardware, but also the teacher’s willingness to choose diff erent organizational models and teaching strategies, according to opportunities, needs and challenges (increase or decrease offl ine or online components, expand independent work of students). Organizational and methodological features of the implementation of the curriculum by distance and mixed format of advanced training courses is the perspective for the further research. Key words: training courses; curriculum; scientifi c research; social educators.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38816
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (49) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ СОЦІАЛЬНИХ.pdf541.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.