Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38831
Title: Взаємозв'язок інформатики та математики в школі на ранньому етапі вивчення
Other Titles: Interconnection of informatics and mathematics in school at an early stage of study
Authors: Кондор, Дарина Михайлівна
Юрченко, Наталія Василівна
Keywords: інформатика, математика, початкова освіта, алгоритмічне мислення, порівняння
Issue Date: 2021
Publisher: Вид-во УжНУ “Говерла”
Citation: Кондор, Дарина Михайлівна Взаємозв'язок інформатики та математики в школі на ранньому етапі вивчення / Дарина Михайлівна Кондор, Наталія Василівна Юрченко // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 2 (49). – С. 66-70. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 69 (9 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальність обраної теми дослідження полягає у висвітленні питання, пов’язаного з форму ванням алгоритмічного мислення в учнів молодшого шкільного віку на уроках інформатики. Метою статті є виявити роль інформатики та математики у формуванні алгоритмічного стилю мислення. Для досягнення мети використовувалися наступні методи: аналіз, порівняння, спостереження, синтез. Також було використа но обробку даних статистичними методами. У статті зазначено, що основою для алгоритмічного мислення є формування математичної компетентності молодших школярів. На уроках інформатики школярі практич ними методами застосовують набуті знання з математики. Тому важливим є відповідний рівень знань учнів з математики. В статті наведено таблицю рівнів успішності з математики та з інформатики учнів третіх та четвертих класів однієї з початкових шкіл міста Ужгорода. Порівняно рівень успішності вивчення математики з рівнем успішності вивчення інформатики третьокласниками та аналогічно четвертокласниками. При по рівнянні двох емпіричних розподілів ми скористалися двовибірковим критерієм узгодженості Колмогорова Смирнова. Нами показано, що обрані генеральні сукупності є стохастично еквівалентними.
Abstract. The relevance of the chosen research topic is to highlight the issue related to the formation of algorithmic thinking in primary school students in computer science lessons. The aim of the article is to identify the role of computer science and mathematics in the formation of algorithmic thinking style. To achieve this goal, the following methods were used: analysis, comparison, observation, synthesis. Statistical data processing was also used. The article states that the basis for algorithmic thinking is the formation of mathematical competence of junior high school students. In computer science lessons, students apply the acquired knowledge of mathematics by practical methods. Therefore, the appropriate level of students’ knowledge of mathematics is important. The article presents a table of success levels in mathematics and computer science for third and fourth graders of one of the primary schools in Uzhhorod. The level of success in studying mathematics was compared with the level of success in studying computer science by third-graders and similarly by fourth-graders. When comparing the two empirical distributions, we used the two-sample Kolmogorov-Smirnov agreement criterion. We have shown that the selected general populations are stochastically equivalent. Comparing the results of educational achievements in computer science and mathematics of students of 3rd and 4th grades, we came to the conclusion that the formation of mathematical competence helps in solving problems in computer science lessons that require logical thinking and algorithmic skills. We believe that more attention should be paid to the study of the basics of programming in school, the development of logical and algorithmic thinking in mathematics and computer science, as well as in elective classes. Key words: computer science; mathematics; primary education; algorithmic thinking; comparison.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38831
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (49) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ІНФОРМАТИКИ ТА МАТЕМАТИКИ В ШКОЛІ.pdf597.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.