Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38832
Title: Сутність комплексної програми профілактики деструктивного впливу інтернет-середовища на учнівську молодь
Other Titles: The essence of the complex program for the prevention of destructive influence of the internet environment on the student youth
Authors: Кононович, Дар'я Олександрівна
Keywords: комплексна програма, деструктивний вплив, Інтернет-середовище, критичне мислення, учнівська молодь
Issue Date: 2021
Publisher: Вид-во УжНУ “Говерла”
Citation: Кононович, Дар'я Олександрівна Сутність комплексної програми профілактики деструктивного впливу інтернет-середовища на учнівську молодь / Дар'я Олександрівна Кононович // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 2 (49). – С. 71-74. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 73 (6 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Розповсюдження інформаційних технологій у всіх сферах життєдіяльності здійснює суттєвий вплив на соціалізацію та соціальну адаптацію особистості, а також створює ризики негативного впливу на психологічне благополуччя, здоров’я і навіть життя молодого покоління. Мета статті – розкрити сутність комплексної програми профілактики деструктивного впливу Інтернет-середовища на учнівську молодь у ді яльності центрів соціальних служб. За допомогою методу аналізу наукової літератури з’ясовано зміст базо вих понять дослідження; для обґрунтування сутності та особливостей комплексної програми профілактики деструктивного впливу Інтернет-середовища на учнівську молодь використані методи систематизації та уза гальнення. В статті автор розглядає стан профілактики деструктивного впливу Інтернет-середовища в Україні та розкриває сутність комплексної програми профілактики такого впливу на учнівську молодь у діяльності центрів соціальних служб. У роботі охарактеризовані мета та завдання профілактичної роботи, структурні компоненти програми, розкрито їх зміст.
Abstract. The spread of information technology in all spheres of life has a signifi cant impact on the socialization and social adaptation of an individual. It also creates risks of negative impact on the psychological well-being, health and even life of the younger generation. The modern information age raises the problem of the formation of students ability to self-education, their competence work with diff erent types of information and critical thinking skills. The purpose of the article is to reveal the essence of the program for the prevention of destructive infl uence of the Internet environment on the student youth in the activities of social service centers. Using the method of analysis of the scientifi c literature, the content of the basic concepts of research is clarifi ed. To substantiate the essence and features of prevention programs of destructive infl uence of the Internet environment on the student youth we used methods of systematization and generalization. In the article the author considers the state of prevention of destructive infl uence of the Internet environment in Ukraine and reveals the essence of the complex program for the prevention of such infl uence on student youth in the activity of the centers of social services. The author analyzes the current state of preventive activities; defi nes the concept of «prevention of destructive infl uence». The paper describes the purpose and objectives of preventive work, the structural components of the program, reveals their content. The program is aimed at personal development, motivation for active involvement in the process of planning further life, providing opportunities to master the skills of counteracting destructive infl uence, critical thinking. Key words: programs for the prevention; destructive infl uence; Internet environment; critical thinking; student youth.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38832
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (49) - 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.