Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38833
Title: Зміст професійної підготовки фахівців з лінгвістики в університетах Великої Британії
Other Titles: The content of professional training in linguistics at the UK universities
Authors: Лапшина, Ольга Олександрівна
Дорофеєва, Олена Миколаївна
Keywords: лінгвістика, фахівець з лінгвістики, освітня програма, Велика Британія, Україна
Issue Date: 2021
Publisher: Вид-во УжНУ “Говерла”
Citation: Лапшина, Ольга Олександрівна Зміст професійної підготовки фахівців з лінгвістики в університетах Великої Британії / Ольга Олександрівна Лапшина, Олена Миколаївна Дорофеєва // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 2 (49). – С. 75-78. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 77-78 (14 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Сучасні виклики лінгвістичної глобалізації посилили увагу до професійної підготовки фахівців з лінгвістики. Аналіз наукових праць із порівняльної педагогіки засвідчив, що порушена проблема в зарубіжному досвіді, зокрема у Великій Британії, не поставала предметом спеціальних досліджень в Україні. Відтак, метою статті є аналізування змісту професійної підготовки фахівців з лінгвістики в університетах Великої Британії. Для реалізації виокремленої мети використано такі методи дослідження: аналіз і синтез, індукція і дедукція, структурно-функціональний, компаративно-педагогічний, пошуковий, прогностичний. Аналіз змістового компонента професійної підготовки фахівців з лінгвістики в університетах Великої Британії засвідчив, що структуризація та відбір змісту освіти відбувається на основі компетентнісного підходу, принципів предметної спеціалізації міждисциплінарності, модульності, елективності, фундаменталізації. Структура на вчальних планів охоплює обов’язкові та вибіркові дисципліни, а також підготовку дисертації. Обов’язкові дисципліни охоплюють ключові сфери лінгвістики (фонетику, фонологію, семантику, морфологію, синтак сис, прагматику). Вибіркові модулі зосереджені на галузях лінгвістики (психолінгвістиці, соціолінгвістиці, нейролінгвістиці, прикладній, когнітивній, комунікативній та криміналістичній лінгвістиці).
Abstract. The current challenges of linguistic globalization have increased the attention of researchers to professional training of specialists in linguistics. A detailed analysis of relevant scientifi c works on comparative pedagogy has shown that the problem in question in foreign experience, in particular in the UK, has not been suffi ciently justifi ed by Ukrainian researchers. Therefore, the article aims to analyze and justify the content of professional training for specialists in linguistics at the UK universities. The following research methods have been used to achieve the above-mentioned aim: analysis and synthesis, induction and deduction, structural-functional, comparative-pedagogical, exploratory, prognostic. A detailed study of content characteristics of professional training for linguists at the UK universities has proved that both the structurization and selection of training content rely on the competency-based approach, the principles of subject-specifi c specialization, interdisciplinarity, modularity, electiveness, fundamentalization. The structure of degree programmes consists of compulsory and optional courses, as well as dissertation preparation. Compulsory courses cover the key areas of linguistics (phonetics, phonology, semantics, morphology, syntax, pragmatics). Optional courses are focused on diff erent linguistic fi elds (neurolinguistics, applied linguistics, cognitive linguistics, communicative linguistics, forensic linguistics). It must be noted that a wide range of optional courses highlights the innovativeness of the UK approach to student autonomy, given that British educators consider students as the full participants in the educational process, who can choose their own path to achieve expected learning outcomes due to the constructive and eff ective content of degree programmes in linguistics. This article does not disclose all the aspects of the problem in question. Consequently, further research should aim to substantiate the main characteristics of doctoral degree programmes in the fi eld of linguistics at the UK universities. Key words: linguistics; linguist; degree programme; the UK; Ukraine
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38833
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (49) - 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.