Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38834
Title: Організація науково-дослідницької діяльності майбутніх учителів іноземних мов в університетах США
Other Titles: The organisation of research in foreign language teacher preparation in the US universities
Authors: Леврінц, Маріанна Іванівна
Keywords: науково-дослідницька діяльність, іноземні мови, майбутній учитель, університет, США
Issue Date: 2021
Publisher: Вид-во УжНУ “Говерла”
Citation: Леврінц, Маріанна Іванівна Організація науково-дослідницької діяльності майбутніх учителів іноземних мов в університетах США / Маріанна Іванівна Леврінц // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 2 (49). – С. 79-84. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 82-83 (26 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Науково-дослідницька діяльність детермінує якість професійного становлення фахівців й інтелектуальної ресурсної бази освітньої сфери. У статті висвітлюються особливості організації науково дослідницької діяльності майбутніх учителів іноземних мов в університетах США. Дослідження виконане із застосуванням методів аналізу, синтезу й узагальнення наукової і нормативної джерельної баз, а також практичного досвіду професійної підготовки фахівців галузі іншомовної освіти. З’ясовано, що науково-до слідницька діяльність інтегрує дидактичні підходи з елементами творчо-пошукової діяльності, індивідуальні розвідувальні проєкти, кваліфікаційну роботу, вивчення профільних дисциплін та науково-дослідницькі інди відуальні й групові проєкти, не включені до курикулуму освітніх програм. Основними навчально-організацій ними формами останніх є дослідницькі симпозіуми, семінари, воркшопи, конференції, підготовка наукових публікацій. Важливими завданнями науково-дослідницької діяльності є підготовка висококваліфікованого, автономно-діючого фахівця, здатного до поглиблення й накопичення наукового знання, адекватного застосу вання знань у розв’язанні професійних завдань; озброєння методологією організації й проведення досліджень в галузі іншомовної освіти; формування мотивації до наукової діяльності й професійного розвитку, активіза ція навчальної діяльності; розвиток критичного і рефлексивного мислення, професійної самоідентифікації і самореалізації; стимулювання потреби у неперервній самоосвіті; реалізація індивідуалізованого й диферен ційованого підходів у професійній підготовці вчителів ІМ; поповнення когорти науково-педагогічних кадрів. Формування науково-дослідницької компетентності здійснюється із застосуванням різнорідних дидактичних форм і підходів; характеризується переважно елективністю на рівні бакалаврату і становить обов’язковий компонент курикулумів програм підготовки магістрів галузі іншомовної освіти.
Abstract. Although research has been shown to expedite the professional growth and development of prospective specialists, less is known about the eff ective world practices in undergraduate and graduate research that could be applied in Ukrainian language teacher education. The present article explores the characteristics of student resear ch in US foreign language teacher education. The study focused on the analysis of academic literature, normative resources and the practical experience of language teacher preparation with the aim of extrapolating good practices into the Ukrainian system of language teacher education. It was shown that student research integrates didactic approaches with elements of creative activity, individual research projects, culminating projects, the study of specialised disciplines, individual and group scientifi c inquiry, not included in the curricula of educational programmes. The organisational forms of the latter are research symposia, seminars, workshops, conferences, preparation of scientifi c publications and some others. Among the central tasks of undergraduate and graduate research is the preparation of highly qualifi ed, autonomous specialists, who are capable of accumulating and generating scientifi c knowledge, skillful application of professional knowledge in approaching the task of teaching; familiarising students with the methodology for organising and conducting research in the fi eld of foreign language education; increasing motivation for scientifi c inquiry and professional development, intensifi cation of learning; promotion of critical and refl ective thinking, professional self-identifi cation and self-realisation; stimulating the need for continuous self-development; implementation of individualisation and diff erentiation principles in language teacher education; replenishment of the cohort of scientifi c and pedagogical staff . The research competence is developed through diverse didactic forms and approaches; it is characterised mainly by electiveness at the undergraduate level and is a mandatory component of the graduate programmes’ curricula in foreign language teacher education. Key w ords: research; foreign languages; student teacher; university; the USA
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38834
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (49) - 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.