Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38841
Title: Інноваційність - conditio sine qua non розвитку вищої педагогічної освіти?
Other Titles: Innovation − conditio sine qua non development of higher pedagogical education?
Authors: Леонтьєва, Інна Василівна
Keywords: ґенеза феномену «інноваційність», сутнісні характеристики інноваційності, детермінанти інноваційного розвитку вищої педагогічної освіти, інноваційність розвитку вищої педагогічної освіти в сучасному університеті, елементи інноваційності розвитку вищої педагогічної освіти, терміносистема педагогічної інноватики
Issue Date: 2021
Publisher: Вид-во УжНУ “Говерла”
Citation: Леонтьєва, Інна Василівна Інноваційність - conditio sine qua non розвитку вищої педагогічної освіти? / Інна Василівна Леонтьєва // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 2 (49). – С. 92-96. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 95-96 (12 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Представлене дослідження є спробою розібратися у природі феномену «інноваційність», окреслити його сутнісні ознаки. Актуальність порушеної проблеми зумовлена тим, що в умовах нових гло балізаційних викликів, парадигмальних змін та трансформаційних процесів концепт інновації набуває сенсу стратегічного імперативу освіти третього тисячоліття, а інноваційність розглядається як обов’язкова умова (conditio sine qua non) розвитку вищої освіти. Мета статті полягає у з’ясуванні сутності феномену «інновацій ність», його ґенези у розвитку вітчизняної та зарубіжної вищої педагогічної освіти, окреслення та аналіз де термінант, що визначили інноваційність як обов’язкову умову розвитку вітчизняної вищої педагогічної осві ти. Для реалізації окресленої мети використано теоретичні методи: аналіз та узагальнення наукових джерел для окреслення ґенези, сутності й атрибутивних характеристик феномену «інноваційність»; термінологічний аналіз для уточнення базових понять дослідження; аналіз нормативно-правових документів які регламен тують розвиток вищої освіти в Україні для з’ясування правового забезпечення імперативу інноваційності у розвитку вищої педагогічної освіти; узагальнення та систематизація наявного досвіду з зазначеної проблеми для формулювання власних поглядів на інноваційність розвитку вищої педагогічної освіти в сучасному уні верситеті як наукову категорію.
Abstract.  e research is an attempt to understand the nature of «innovation» phenomenon of, to outline its essential features.  e urgency of the problem is due to the fact that in the context of new globalization challenges, paradigm shi s and transformational processes, the concept of innovation acquires the meaning of the strategic imperative of education of the third millennium, and innovation is considered a prerequisite (conditio sine qua non) for higher education.  e purpose of the article is to clarify the essence of the phenomenon of «innovation», its genesis in the development of domestic and foreign higher pedagogical education, outline and analyze the determinants that defi ne innovation as a prerequisite for the development of domestic higher pedagogical education. To achieve this goal, theoretical methods were used: analysis and generalization of scientifi c sources to outline the genesis, essence and attributive characteristics of the phenomenon of «innovation»; terminological analysis to clarify the basic concepts of the study; analysis of normative-legal documents regulating the development of higher education in Ukraine to clarify the legal support of the imperative of innovation in the development of higher pedagogical education; generalization and systematization of existing experience on this problem to formulate their own views on the innovative development of higher pedagogical education in a modern university as a scientifi c category. e term «innovation» nowadays is perhaps the most used in the context of paradigm and legislative changes, standardization of higher education, transformation of the content and technology of training, changing approaches to the organization and conduct of training and more. Changes in education and science, their development and constant renewal are a necessary condition for the life of modern society, and innovation becomes its alter ego. Having come a long way in history, «innovation» is now o en seen as a tool for transforming various areas of socio-cultural activity; as an innovation that is not yet widespread in social activities or production; as the end result of the introduction of scientifi c and technological progress for the sustainable development of society.  is contradiction of interpretations of the phenomenon of «innovation», on the one hand, and declaring it as a key tool for building a society of sustainable development, highlighted the need to explore the nature of «innovation», understand its determinism and basic elements, outline conceptual approaches to modernization of higher education. principles. Key words: genesis of the phenomenon of «innovation»; essential characteristics of innovation; determinants of innovative development of higher pedagogical education; elements of innovative development of higher pedagogical education; innovative development of higher pedagogical education in a modern university; terminological system of pedagogical innovation.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38841
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (49) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ІННОВАЦІЙНІСТЬ – CONDITIO SINE QUA NON РОЗВИТКУ.pdf810.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.