Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38870
Title: Безперервний професійний розвиток - шлях самореференції ідентичності педагога
Other Titles: Continuous professional development as a component of teacher's self-reference
Authors: Палько, Тетяна Василівна
Keywords: рамка безперервного професійного вдосконалення вчителів, самореференція, дескриптор, фасилітатор, евалюація
Issue Date: 2021
Publisher: Вид-во УжНУ “Говерла”
Citation: Палько Т. В. Безперервний професійний розвиток - шлях самореференції ідентичності педагога / Т. В. Палько // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 2 (49). – С. 140-144. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 143 (10 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. У статті розкрито нові можливості творчої самореалізації та самовдосконалення педагога в умовах освітньої реформи із застосуванням Рамки безперервного професійного вдосконалення вчителів. Ак туальність цієї теми викликана пошуком механізмів саморефлексії, самоактуалізації, саморозвитку педагога. До цього спонукає Рамка безперервного професійного вдосконалення, яка є орієнтиром для створення іннова ційних моделей професійного розвитку вчителів. Метою статті є розкриття нових можливостей творчої само реалізації та самовдосконалення педагога в умовах освітньої реформи із застосуванням Рамки безперервного професійного вдосконалення вчителів. Нами застосовано аналіз наукових розробок та нормативних джерел з проблеми безперервного професійного розвитку педагога, психолого-педагогічної, навчально-методичної літератури, інформаційних джерел з проблеми дослідження. У результаті дослідження нами було констато вано, що підтримка безперервного професійного розвитку педагога із застосуванням Рамки безперервного професійного вдосконалення вчителів є ефективним інструментом для рефлексивного аналізу та реконструк ції свого професійного шляху, а відтак – необхідною умовою професійного зростання, тому розвиток умінь підвищення власної мотивації, самоорганізації, усвідомлення вчителем його професійної ролі як фасилітато ра учіння є важливою складовою дорожньої карти професійного розвитку педагога. Вмотивований педагог, користуючись Рамкою безперервного вдосконалення вчителів, може передбачити і спроєктувати траєкторію свого зростання, успіхів у педагогічній діяльності, можливостей і перешкод у досягненні цілей – професійного розвитку.
Abstract. The article deals with the new opportunities for teachers’ creative self-realization and self-improvement in the context of educational reform with the application of the Framework for Continuous Professional Development of Teachers. The relevance of this topic is caused by the search for mechanisms of self-refl ection, self-actualization, and self-development of the teacher. This is encouraged by the Teacher Framework for Continuing Professional Development, which is a guideline for creating innovative models of professional development of teachers. The purpose of the article is to reveal new opportunities for teachers’ creative self-realization and self-improvement in terms of educational reform with the application of the Framework for Continuous Professional Development of Teachers. We have used the analysis of scientifi c developments and the sources on the problem of continuous professional development of a teacher, psychological and pedagogical, educational and methodological literature, information sources on the problem of research. As a result of the study we have found out that supporting the continuous professional development of teachers using the Framework for Continuing Professional Development of Teachers is an eff ective tool for refl ective analysis and reconstruction of their professional path, and therefore − a necessary condition for professional growth. So, an important component of the roadmap of professional development of the teacher is awareness of the teachers of his\her professional role as a facilitator of learning. A motivated teacher, who uses the Framework for Continuing Professional Development, can anticipate and design the trajectory of their growth, success in teaching, opportunities and obstacles to achieving goals The analysis of scientifi c literature, information sources on the research problem shows that self-reference acquires special signifi cance for teachers of all levels from a novice teacher who has just chosen this profession to a creative professional. Key words: framework for continuous professional development of teachers; self-reference; descriptor; facilitator; evaluation.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38870
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (49) - 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.