Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38878
Title: Інформаційно-комунікаційні технології як практико-орієнтований засіб розв'язання освітніх завдань в умовах післядипломної освіти
Other Titles: Information and communication technologies as a practical-oriented means of solving educational tasks in the conditions of postgraduate education
Authors: Сігетій, Ігор Петрович
Keywords: інформаційно-комунікаційні технології, освітні завдання, післядипломна освіта, інформаційні аспекти освітнього процесу, спектр пріоритетних світових тенденцій з активізації аудиторної роботи слухача на основі використання ІКТ, комунікаційні можливості сучасних комп’ютерних засобів
Issue Date: 2021
Publisher: Вид-во УжНУ “Говерла”
Citation: Сігетій, Ігор Петрович Інформаційно-комунікаційні технології як практико-орієнтований засіб розв'язання освітніх завдань в умовах післядипломної освіти / Ігор Петрович Сігетій // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 2 (49). – С. 178-181. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 180-181 (9 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Перед системою освіти постає завдання підготовки компетентних фахівців, не лише тісно пов’язаних із професією, а й здатних усвідомлювати та розуміти можливості інформаційно-комунікаційних технологій, використовувати їх під час виконання практичних завдань. Мета статті: проаналізувати інформаційно-комунікаційні технології як практико-орієнтований засіб розв’язання освітніх завдань в умовах післядипломної освіти. Методи дослідження: теоретичні: аналіз філософської, психолого-педагогічної й методичної літератури для вивчення концептуальних положень, базових понять і категорій дослідження, що вможливлює обґрунтування засадничих положень дослідження. Розкрито сутність інформаційно-комунікаційних технологій. Проаналізовано найбільш значущі інформаційні аспекти освітнього процесу. Виокремлено найбільш розповсюджені комп’ютерні навчальні програми. Наголошено на спектрі пріоритетних світових тенденцій з активізації аудиторної роботи слухача на основі використання ІКТ передусім ті, що пов’язані з комунікаційними можливостями сучасних комп’ютерних засобів. Запропоновано методику формування у педагогічних працівників операційно-діяльнісних умінь з реалізації світоглядних, освітніх, виховних, діяльнісних і менеджерських цілей у ході інформаційно-управлінської діяльності шляхом застосування дистанційного навчання й інформаційно-комунікаційних технологій як практико-орієнтованого засобу розв’язання освітніх завдань в умовах післядипломної освіти.
Abstract. The essence of information and communication technologies is revealed. The most signifi cant information aspects of the educational process are analyzed: methodological, which involves ensuring compliance with the basic principles of the educational process to the modern level of information technology by developing new educational standards; economic, which depends on the extent to which the country participates in the information industry; technical, within which the problem of insuffi cient elaboration of methodological issues in the conditions of continuous creation and implementation of a large number of software and technical developments remains unresolved; technological, as its basis of the information society are telecommunications and information technologies that provide economic growth, create conditions for the free circulation in society of large amounts of information and knowledge, lead to signifi cant socio-economic transformations; methodical: the main advantages of modern information technologies should become the main support of the educational process; strengthening the role of independent work of the student signifi cantly changes the structure and organization of the educational process, increases the effi ciency and quality of learning, activates the motivation of cognitive activity. It is emphasized that the computer training programs are the most widespread, in particular, digitized textbooks, diagnostic and test systems, laboratory complexes, expert systems, databases, consulting and information systems, applications. Emphasis is placed on the range of priority global trends in activating the classroom work of the student based on the use of ICT, especially those related to the communication capabilities of modern computer tools. The method of formation of pedagogical workers of operational and activity skills on realization of world outlook, educational, upbringing, activity and managerial purposes in the course of information and management activity by application of distance learning and information and communication technologies as a practice-oriented means of solving educational tasks in conditions of postgraduate education is off ered. Key words: information and communication technologies; educational tasks; postgraduate education, information aspects of the educational process, a range of priority global trends in activating the classroom work of the student based on the use of ICT; communication capabilities of modern computer tools.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38878
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (49) - 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.