Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38891
Title: Диджитал сервіси у науково-педагогічних дослідженнях
Other Titles: Digital services in scientific and pedagogical research
Authors: Собченко, Тетяна Миколаївна
Твердохліб, Тетяна Сергіївна
Keywords: інформаційно-цифрова компетентність, цифрова грамотність, здобувач, диджитал сервіси
Issue Date: 2021
Publisher: Вид-во УжНУ “Говерла”
Citation: Собченко, Тетяна Миколаївна Диджитал сервіси у науково-педагогічних дослідженнях / Тетяна Миколаївна Собченко, Тетяна Сергіївна Твердохліб // Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота / голов. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2021. – Вип. 2 (49). – С. 203-207. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 206 (11 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Стаття присвячена проблемі застосування диджитал сервісів у науково-педагогічних дослідженнях. Метою статті є обґрунтування важливості та необхідності застосування диджитал сервісів у науково-педагогічних дослідженнях. Методами дослідження є теоретичні (аналіз науково-педагогічних джерел, онлайн-сервісів та платформ, узагальнення результатів); емпіричні (представлення та узагальнення педагогічного досвіду). У статті проаналізовано роль диджитал сервісів у розвитку науки. З’ясовано, що сферу інформатизації та диджиталізації детермінує нормативно-правова база України, що регулює її здійснення. Розкрито на прикладі вивчення навчальної дисципліни «Цифрові сервіси у наукових дослідженнях» важливість формування цифрової грамотності та інформаційно-цифрової компетентності. Обґрунтовано значення вивчення навчальної дисципліни, роль та можливості застосування диджитал-сервісів у сучасних наукових дослідженнях. Наведено змістове наповнення навчальної дисципліни та напрями її вивчення. Окреслено перспективи подальших досліджень.
Abstract. The article is devoted to the problem of application of digital services in scientifi c and pedagogical researches. The purpose of the article is to substantiate the importance and necessity of using digital services in scientifi c and pedagogical research. Research methods applied: theoretical (analysis of scientifi c and pedagogical sources, online services and platforms, generalization of results); empirical (presentation and generalization of pedagogical experience). The article analyzes the role of digital services in the development of science. It was found out that the sphere of informatization and digitalization is determined by the normative-legal base of Ukraine, which regulates its implementation. It should be noted that in recent years a number of bills, laws of Ukraine in the fi eld of informatization and digitalization have been developed: The study substantiates the feasibility of studying the course «Digital Services in Research» by applicants of the third educational level, which is implemented at the Kharkiv National Pedagogical University named after GS Skovoroda. The importance and necessity of formation of digital literacy and information-digital competence of the citizens of Ukraine, as well as of the applicants of the third educational level are clarifi ed. The importance of studying the discipline, the role and possibilities of using digital services in modern scientifi c research are substantiated. It is determined that the use of modern digital services is especially important in scientifi c activities, as scientifi c and pedagogical research uses scientifi c and metric databases and other relevant sources of information in academic / professional fi elds, and a young scientist must be able to determine the level of objectivity, factual basis in diff erent types of sources, to assess its reliability and representativeness. The article presents the content of the discipline and the main aspects of its study. Among them are: creation of a scientifi c profi le at Google Academy, creation of Google − questionnaires for surveying applicants of diff erent levels, use of open electronic resources, Internet resources, scientifi c-metric databases, specialized information databases and information retrieval tools for scientifi c publications and regulations in the fi eld scientifi c research. Prospects for further research are outlined, which are to conduct a study to determine the digital literacy of applicants at all levels of higher education. Key words: information and digital competence; digital literacy; getter; digital services.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38891
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (49) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ДИДЖИТАЛ СЕРВІСИ.pdf708.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.