Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38955
Title: Псевдоніми сучасних українських митців як синтаксичні сполуки: семантика та моделі творення
Other Titles: Pseudonyms of Ukrainian singers and writers as syntax compounds: semantics and models of creation
Authors: Соприкіна, Вікторія
Keywords: ономастика, псевдоніми, сурядний і підрядний зв’язок, модель творення, трансонімізація, онімізація, прикладка
Issue Date: 2021
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Соприкіна, Вікторія Псевдоніми сучасних українських митців як синтаксичні сполуки: семантика та моделі творення / Вікторія Соприкіна // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія / ред.кол.: М. Номачі (голов. ред.), Н.Венжинович, Ю.Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2021. – Вип. 1 (45) : На пошану Кирила Йосиповича Галаса (до 100-річчя з дня народження). – С. 415-420. – Рез.укр., англ. – Бібліогр.: с. 419 (9 назв).
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Анотація. Автор пропонованої статті здійснює спробу з’ясувати особливості творення сучасних українських псевдонімів митців початку ХХІ століття, що відрізняються від звичної для українця антропонімної формули «особове ім’я + по батькові + прізвище» та нагадують словосполучення, з’єднані підрядним чи сурядним зв’язком. У роботі зазначено, що хоч є доволі велика кількість ономастичних праць, присвячених власним назвам, зокре- ма псевдонімам, але названа тема не була ще висвітлена в українській лінгвістиці. Питання творення, побутування, семантики неофіційних власних назв розглядали М. Лесюк («Псевда вояків Української Повстанської Армії», 1999), Ю. Карпенко («Словотворчі стосунки власних і загальних назв у східнослов’янських мовах», 2000), Н. Павликівська («Українська псевдонімія XX століття», 2010), О. Петрова («Особливості номінації в псевдонімії німецької та української мов», 2005), Ю. Собков («Типологія криптонімів англійської та української мов», 2008), Р. Яцків («Псевдоніми учасників національно-визвольних змагань – позивні військовослужбовців Збройних сил України: семантичні паралелі», 2014) та інші відомі українські мовознавці, проте псевдоніми сучасних українських митців є малодослідженими з цього ракурсу. На основі зібраного матеріалу та проведеного дослідження виявлено, що псевдонімні конструкції, які відрізня- ються від антропонімної формули «особове ім’я + прізвище», найчастіше використовують співаки; такі самоназви у більшості випадків поєднано підрядним зв’язком. За частиномовним наповненням найпоширенішою виявилася фор- мула «абревіатура + іменник»; цьому сприяла велика кількість самоназв діджеїв. Серед зібраних псевдонімів виявлено власні назви, утворені шляхом прикладковикористання: оніми написані через дефіс та поєднані сурядним зв’язком. За семантичним наповненням псевдоніми охоплюють широкий спектр значень: від зовнішності людини, її фізичних та психічних особливостей до абстрактних понять, вираження локативності. Перспективи подальших досліджень вбачаємо в проведенні порівняльної характеристики псевдонімів-словосполучень українських митців із псевдонімами сучасних спортсменів або воїнів. Ключові слова: ономастика, псевдоніми, сурядний і підрядний зв’язок, модель творення, трансонімізація, оні- мізація, прикладка.
Abstract. The article is devoted to the analysis of pseudonyms of modern Ukrainian singers and writers, which are created with complex and compound relations and differ from conventional anthroponymic model. The author of the article has analysed the main works by prominent scientists, who studied pseudonyms and proper names: M. Lesiuk («Pseudonyms of soldiers of the Ukrainian insurgent army»), Yu. Karpenko («Word-forming relations of proper and common names in East Slavic languages»), N. Pavlykivska («Ukrainian pseudonymia of the XX c.»), O. Petrova («Peculiarities of nomination in German and Ukrainian pseudonym»), Yu. Sobkov («Typology of cryptonyms of English and Ukrainian languages»), R. Yatskiv («Pseudonyms of soldiers of the Ukrainian insurgent army and nicknames of modern soldiers: semantic parallels»); urgency of the research is caused by the absence of detailed analysis pseudonyms of singers and writers of beginning of ХХІ century. The aim of the article is to investigate pseudonyms of modern Ukrainian singers and writers, which are created with complex and compound relations. These unofficial names are distinct from conventional anthroponymic model “name + patronymic + family name”, have another composition. The author of the article has distinguished ten models of such pseudonyms, which are based on part-of-speech affiliation: “noun + noun”, “adjective + noun”, “verb form + noun”, “pronoun + noun”, “article + noun”, “abbreviation + noun”, “participle + noun”, “adjective + noun + noun”, “pronoun + noun + noun”, “noun + preposition + noun”. It is claimed, that the most common type is anthroponymic model “abbreviation + noun”, because a lot of DJs build pseudonyms in this way. The author of the article has described pseudonyms of modern Ukrainian singers and writers in semantic aspect and shown their semantic content: “family relationship”, “name of profession, title”, “characteristics of the person by age, psychophysical features”, “the person’s preferences”, “flora or fauna”, “abstract concept”, etc. There are several cases of “apposition” in the material: these are pseudonyms written through a hyphen and connected by a conjunction. Keywords: onomastics, pseudonyms, complex and compound relations, creation model, transonymization, onimization, apposition.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/38955
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 1(45) - 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПСЕВДОНІМИ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ.pdf431.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.