Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39019
Title: Electronic Datavisual Aids in Distance EFL Teaching During COVID-19 Pandemic
Other Titles: Електронні засоби візуалізації під час дистанційного навчання англійської мови як іноземної в умовах пандемії коронавірусу
Authors: Tomenchuk, Maryana
Томенчук, Мар’яна Василівна
Keywords: visual aids, electronic data visualization, teaching English as a foreign language, institutions of higher education, distance learning, coronavirus pandemic, засоби візуалізації, електронна візуалізація даних, навчання англійської мови як іноземної, заклади вищої освіти, дистанційне навчання, пандемія коронавірусу
Issue Date: 2021
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Tomenchuk Maryana Electronic Datavisual Aids in Distance EFL Teaching During COVID-19 Pandemic / M. Tomenchuk // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія / ред.кол.: М. Номачі (голов. ред.), Н.Венжинович, Ю.Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2021. – Вип. 1 (45) : На пошану Кирила Йосиповича Галаса (до 100-річчя з дня народження). – С. 427-433. – Рез. англ., укр. – Бібліогр.: с. 432-433 (19 назв).
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: The article deals with the study of the visual aids usage in the process of teaching English in higher educational institutions during distance learning in the context of the Coronavirus pandemic. The aim of the article is to analyse the feasibility of using electronic data visual aids in distance learning of the English language during the Covid-19 pandemic. Particular attention is paid to the concept of visual aids in the teaching of foreign languages and the principles of their application. It has been determined that the system of visual aids used in teaching a foreign language, is aimed at the implementation of teaching, educational, developmental and cognitive potential of training by means of electronic data visualization and visual presentation of knowledge. The use of visual aids is based on the principles of purposefulness, functionality, comprehensiveness and cognitive visualization. In the course of the study, the available visual aids that are used in teaching students a foreign language have been analysed. The software which allows presenting educational material in an organized, compact and concentrated form and, thus, to make complex language phenomena comprehensible and available for memorization and assimilation of students have been described. Electronic data visual aids for studying and mastering language phenomena using such visual aids as multimedia presentations, mind maps, educational films, infographics, interactive whiteboards, etc. have been presented. An empirical study has been conducted in the form of an online survey of students on the use of visual aids in the process of teaching English during distance learning in higher educational institutions under the conditions of the coronavirus pandemic. The results of the study indicate that the use of electronic data visual aids in teaching the English language offers great opportunities not only for introducing language facts, providing language knowledge in an accessible and easily comprehensible form, development of language skills, but also for increasing students’ motivation to learn a foreign language in difficult learning conditions caused by the pandemic. Keywords: visual aids, electronic data visualization, teaching English as a foreign language, institutions of higher education, distance learning, coronavirus pandemic.
Статтю присвячено вивченню використання засобів візуалізації під час дистанційного навчання англійської мови у закладах вищої освіти в умовах пандемії коронавірусу. Метою статті є аналіз доцільності використання електронних засобів візуалізації в дистанційному навчанні англійської мови в період пандемії Covid-19. Особлива увага приділяється поняттю наочних засобів у навчанні іноземних мов та принципам їхнього застосування. Визначено, що система засобів візуалізації, які використовуються в навчанні іноземної мови, спрямована на реалізацію навчального, виховного, розвивального і пізнавального потенціалу навчання за допомогою електронної візуалізації інформації й наочного представлення знань. Використання засобів візуалізації ґрунтується на принципах цілеспрямованості, функціональності, комплексності та когнітивної наочності. У процесі дослідження проаналізовано наявні засоби візуалізації, які використовуються під час навчання студентів іноземної мови. Описано програмне забезпечення, що дає змогу представити навчальний матеріал в організованому, компактному й концентрованому вигляді та, таким чином, зробити складні мовні явища зрозумілими і доступними для запам’ятовування та засвоєння студентами. Представлено електронні засоби візуалізації для вивчення та засвоєння мовних явищ з використанням таких засобів наочності, як мультимедійні презентації, інтелект-карти, навчальні фільми, інфографіка, інтерактивні дошки тощо. Проведено емпіричне дослідження у формі онлайн-опитування студентів щодо використання засобів візуалізації в процесі викладання англійської мови під час дистанційного навчання у ВНЗ в умовах пандемії коронавірусу. Результати дослідження доводять, що використання електронних засобів візуалізації у навчанні англійської мови відкриває широкі можливості не тільки для ознайомлення з мовними фактами, передавання мовних знань у доступній і легко засвоюваній формі, розвитку мовленнєвих умінь та навичок, але й підвищення мотивації студентів до вивчення іноземної мови у складних навчальних умовах, спричинених пандемією.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39019
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 1(45) - 2021
Наукові публікації кафедри прикладної лінгвістики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ELECTRONIC DATAVISUAL AIDS IN D.pdf447.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.