Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39215
Title: Лідерство у професійній діяльності педагога
Other Titles: Leadership in the teacherʼs professional activity
Authors: Товканець, Оксана Сергіївна
Keywords: лідерство, педагог, якості лідера, професійна компетентність
Issue Date: 2021
Citation: Товканець О. Лідерство у професійній діяльності педагога / О. С. Товканець // Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. - 2021. - Вип. 35. - С. 193-200.
Series/Report no.: Вісник Львівського університету. Серія педагогічна;
Abstract: Обґрунтовано особливості лідерства у професійній діяльності педагога. Наголошено, що лідерство є специфічним типом управлінських відносин, який ґрунтується на соціальній взаємодії, а лідер в даній ситуації виступає інноватором. Визначено функціональні відмінності лідерства (регуляція міжособистісних відносин у колективі, стихійність) і керівництва (організація офіційних відносин групи як певної соціальної організації, цілеспрямованість, контроль різних елементів соціальної структури). Визначено, що під лідерськими якостями людини розуміють сукупність її психологічних якостей, здібностей і особливостей внутрішньогрупової взаємодії, що забезпечують успішність виконання їх лідерських функцій. Важливі лідерські поведінкові якості лідера: відповідальність, співробітництво, особистісний розвиток, стійкість, обізнаність, цілісність. Систематизовано організаційно-управлінські якості педагога-лідера (професійна компетентність моральні якості, працездатність, культура врахування різних точок зору тощо) та визначено відмінності у діяльності педагога-функціонера і педагога-лідера. Наголошено, що ефективність лідерства характеризується здатністю педагога сприйняти і задовольнити специфічні потреби групи на кожній стадії і вибирати відповідний їй стиль впливу, гармонійно поєднуючи індивідуальні та групові потреби із забезпеченням необхідних умов для виконання завдання. Головне завдання лідерства – підтримання консенсусу і єдності персоналу освітньої організації на основі загальних цілей і цінностей, здійснення специфічного підходу для розкриття індивідуального потенціалу персоналу. Зроблено висновок, що підготовка педагога-лідера повинна бути спрямована на розвиток його аналітичних здібностей, на формування компетенцій проектування і моделювання, на стимулювання особистості до можливого вирішення проблеми в складних і невизначених ситуаціях, на уміння реагувати не тільки швидко, а й на основі різних стратегій поведінки. Ключові слова: лідерство, педагог, якості лідера, професійна компетентність.
The article substantiates the features of leadership in the professional activity of a teacher. It is emphasized that leadership is a specific type of management relationship, which is based on social interaction, and the leader in this situation is an innovator. The functional differences of a leadership (regulation of interpersonal relations in the team, spontaneity) and management (organization of official relations of the group as a certain social organization, purposefulness, control of various elements of social structure) are determined. It is argued that a person's leadership qualities mean a set of their psychological qualities, abilities and features of intragroup interaction that ensure the success of their leadership functions. Important leadership behavioral qualities of a leader: responsibility, cooperation, personal development, resilience, awareness, integrity. The organizational and managerial qualities of a teacher-leader (professional competence, moral qualities, ability to work, culture of taking into account different points of view, etc.) are systematized and the differences in the activity of a teacher-functionary and a teacher-leader are determined. It is noted that the effectiveness of leadership is determined by the teacherʼs ability to perceive and satisfy the specific needs of the group at each stage and choose the appropriate style of influence, harmoniously combining individual and group needs while providing the necessary conditions for completing the assignment. The main problem of leadership is to maintain consensus and unity of the staff of the educational organization on the basis of common goals and values, the implementation of a specific approach to reveal the individual potential of staff. It is concluded that the training of a teacher-leader should be aimed at developing his analytical skills, at the formation of design and modeling competencies, at stimulating the individual to a possible solution of the problems in difficult and uncertain situations, at the ability to respond not only quickly but also on the basis of various strategies behavior. Keywords: leadership, teacher, qualities of a leader, professional competence.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39215
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VLNU_Ped_2021_35_23.pdf432.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.