Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39336
Title: The significance of scientific results in efficient native language education
Other Titles: Важливість наукових результатів в ефективному викладанні
Authors: Dudych Lakatosh, K
Keywords: metalinguistic knowledge, scientific results, native language, teachers, students, Transcarpathia, металінгвістичні знання, наукові результати, рідна мова, вчителі, учні, Закарпаття
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім “Гельветика»
Citation: Dudych Lakatosh K. The significance of scientific results in efficient native language education // Сучасні дослідження з іноземної філології. Збірник наукових праць. Випуск 1(19). Відп. ред. Фабіан М.П. - Ужгород: Видавничий дім “Гельветика”. 2021. – С. 61-71
Series/Report no.: Сучасні дослідження з іноземної філології. Збірник наукових праць. Випуск 1(19);
Abstract: According to a repeated questionnaire (2008 – 2018) research the language dialect attitude of native Hungarian teachers in Transcarpathia changed in a positive direction since the native language education reform as the result of scientific educational writings, further training. An assumed similar change can be observed concerning the language dialect attitude of their students as well, since the textbook they use conveys scientific knowledge concerning language dialects. Based on the above we assume that native Hungarian students in Transcarpathia, just like their teachers, have a more positive opinion about language dialects and we can discover similarities between the answers of the two groups, although the regional character of their language use is still not perceived by the majority of them. They consider the Hungarian speech of their motherland to be the most beautiful. Our hypothesis is that there is inconsistency in the received answers since their knowledge concerning language variants is still deficient, superficial, so many times the effect of language myths, language ideologies can be discovered in the answers.To verify/refute the above, two questionnaire surveys were conducted in 2018 with the participation of 100 teachers and 280 school students, to repeat the earlier wide scale study. Based on the results presented above it can be said that the majority of our hypotheses were verified: as the result of the additive approach a positive change can be observed in native Hungarian schools in Transcarpathia concerning the judgement of language dialects, dialect speakers. Both teachers and students consider themselves language dialect speakers in a greater proportion. The opinion of the teachers (despite my hypothesis) is although reflected in the opinions of their students, still, the professional have a harder time distancing themselves from myths related to the native language many of them got used to in the course of their studies, career. The younger generation, who learnt scientifically soundly based knowledge from the textbooks prepared for the official curriculum form class 5 of elementary school, proved to be more perceptive for the multi-normative, more open approach. Teachers try to comply with the expectations they consider exist towards them. However, due to their deficient metalinguistic knowledge, in many times it leads to discrepancies, inconsistencies between the above reports and the statistical data.
Відповідно до повторного опитування (2008–2018 рр.), дослідження мовного та діалектного ставлення викладачів угорської мови на Закарпатті змінилося в позитивному напрямі після реформи освіти рідної мови в результаті наукових навчальних праць. Припускають, що подібні зміни спостерігаються і в мовному та діалектному ставленні своїх учнів, оскільки підручник, яким вони користуються, передає наукові знання і про діалекти. Виходячи з вище сказаного, припускаємо, що угорські студенти на Закарпатті, як і їхні викладачі, мають більш позитивну думку про діалектні явища. Можемо виявити подібність між відповідями двох груп, хоча регіональний характер використання мови все ще не сприймається більшістю з них. Наша гіпотеза полягає у тому, що в отриманих відповідях є суперечливість, оскільки їхні знання щодо мовних варіантів усе ще є дефіцитними, поверхневими, тому багато разів у відповідях можна виявити вплив мовних міфів та мовних ідеологій. Щоб перевірити/спростувати вищезазначене, у 2018 р. було проведено два опитування за участю 100 вчителів та 280 учнів угорськомовних шкіл Закарпаття, щоб повторити попереднє широкомасштабне дослідження. На підставі представлених вище результатів можна сказати, що більшість наших гіпотез було перевірено. У результаті адитивного підходу можна спостерігати позитивні зміни в угорських школах Закарпаття щодо судження про мовні діалекти та носіїв діалекту. Думка вчителів (незважаючи на мою гіпотезу) хоча й відображається у думках їхніх студентів, проте професіоналам важче дистанціюватися від міфів, пов’язаних із рідною мовою, до яких багато хто з них звик у процесі навчання чи під час стажування. Підростаюче покоління, яке засвоїло науково обґрунтовані знання з підручників, підготовлених до офіційної навчальної програми 5-го класу початкової школи, виявилося більш сприйнятливим до мультинормативного, більш відкритого підходу. Вчителі намагаються відповідати очікуванням, які, на їхню думку, існують щодо них. Однак через їх недостатні металінгвістичні знання здебільшого це призводить до розбіжностей, невідповідностей між вищезазначеними звітами та статистичними даними.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39336
ISSN: 2617-3921
Appears in Collections:Сучасні дослідження з іноземної філології. Випуск 1(19) 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.