Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39579
Title: Освітня парадигма як засіб модифікування системи знань: досвід Чехії
Other Titles: Educational paradigm as a means of modifying the knowledge system: the experience of the Czech Republic
Authors: Гаращук, О.В.
Куценко, В.І.
Keywords: освітня сфера, парадигма, модернізація, модифікація, навчальна діяльність, досвід Чеської Республіки
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Гаращук О.В., Куценко В.І. Освітня парадигма як засіб модифікування системи знань: досвід Чехії / О.В. Гаращук ,В.І. Куценко // Регіональні студії. – Ужгород, Видавничий дім «Гельветика». Вип. 27. – 2021. – С.77-82.
Series/Report no.: Регіональні студії;
Abstract: У статті подано результати наукових досліджень стосовно модифікації освітньої сфери України в напрямі досяг- нення нею європейських стандартів щодо підвищення якості знань та освітніх послуг. Зазначається, що в сучас- ний період економічних і соціальних змін в Україні важлива роль належить освіті та знанням, які здатні слугувати розв’язанню виникаючих у процесі соціально-економічних трансформацій проблем. Роль освіти й знань особливо швидко зростає в умовах входження освітньої сфери нашої країни в єдиний європейський та світовий освітній про- стір. Важливим при цьому є забезпечення високої якості освіти та отримуваних в її процесі знань. Водночас констатується недостатній якісний рівень української освіти порівняно з європейськими стандартами. Напрям на європейську інтеграцію нашої країни зумовлює доцільність поєднання вітчизняних напрацювань з кра- щими досягненнями країн Європейського Союзу, серед яких привертає увагу досвід Чеської Республіки, що є, як і Україна, посткомуністичною державою. Досвід освітніх реформ в Чехії видається надзвичайно важливим і цінним для України, оскільки дозволяє на основі узагальнення та осмислення результатів їх здійснення правильно визна- чити стратегію освітньої реформи в Україні, з урахуванням недоліків та шляхів їх усунення. При цьому конструктивним є бачення перебігу процесів в освітній сфері як такого, що відбувається в рамках певної парадигми. Виходячи із зазначеного, формування освітньої парадигми в будь-якій країні є ознакою розвитку певної галузі. Зміна парадигми – це шлях наукових революцій у розвитку освіти і науки, маючий спрямування на їх модернізацію та модифікацію. Аналіз розвитку освіти в Чехії свідчить про суттєві якісні зрушення, що відбуваються останнім часом в зазна- ченій сфері цієї країни і супроводжуються активним упровадженням у навчальну діяльність новацій. У статті наво- диться цілий ряд прикладів з практичного досвіду Чеської Республіки в системі навчання та управління освітою та щодо її зв’язку з виробництвом та в контексті міжнародного співробітництва у сфері освіти. Окремо виділяються питання впровадження в освітній процес інформаційних технологій. Також у відмічених аспектах аналізується ситуація в освітній сфері нашої держави з виділенням відповідних проблемних моментів. Надалі здійснюється узагальнення підходів, які, виходячи з досвіду Чеської Республіки, доцільно застосовувати у закладах освіти України з метою поліпшення якості та практичної значимості освіти, а також щодо її модернізації та модифікації. Ключові слова: освітня сфера, парадигма, модернізація, модифікація, інновації, навчальна діяльність, досвід Чеської Республіки.
The article presents the results of scientific research on the modification of the educational sphere of Ukraine in the direction of achieving European standards for improving the quality of knowledge and educational services. It is noted that in the current period of economic and social change in Ukraine, an important role belongs to education and knowledge that can serve to solve problems arising in the process of socio-economic transformation. The role of education and knowledge is growing especially rapidly in the context of the entry of the educational sphere of our country into a single European and world educational space. It is important to ensure the high quality of education and knowledge gained in its process. At the same time, the insufficient level of Ukrainian education with European standards is stated. The direction of European integration of our country determines the expediency of combining domestic developments with the best achievements of the European Union, among which the experience of the Czech Republic, which is like Ukraine a postcommunist state, attracts attention. The experience of educational reforms in the Czech Republic seems to be extremely important and valuable for Ukraine, as it allows, based on generalization and understanding of the results of their implementation, to correctly determine the strategy of educational reform in Ukraine, taking into account shortcomings and ways to eliminate them. At the same time, it is constructive to see the course of processes in the educational sphere as one that takes place within a certain paradigm. Based on the above, the formation of the educational paradigm in any country is a sign of the development of a particular industry. Paradigm shift is a path of scientific revolutions in the development of education and science, aimed at their modernization and modification. The analysis of the development of education in the Czech Republic shows significant qualitative changes that have recently taken place in the educational sphere of this country and are accompanied by the active introduction of innovations in educational activities. The article provides a number of examples from the practical experience of the Czech Republic in the system of teaching and management of education and its connection with production and in the context of international cooperation in the field of education. The issues of introduction of information technologies into the educational process are singled out. Also in the noted aspects the situation in the educational sphere of our state is analyzed with allocation of the corresponding problem moments. Further, the generalization of approaches is carried out, which, based on the experience of the Czech Republic, should be applied in educational institutions of Ukraine in order to improve the quality and practical significance of education, as well as its modernization and modification. Key words: educational sphere, paradigm, modernization, modification, innovations, educational activity, experience of the Czech Republic.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39579
Appears in Collections:Регіональні студії №27 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdf384.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.