Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39581
Title: Китайські таємні товариства і повстання проти католиків у Сінгапурі 1851 року
Other Titles: Chinese secret societies and the anti-catholic riots in Singapore in 1851
Authors: Колос, А.М.
Keywords: Таємні товариства, Сінгапур, Китай, християнство, католицизм
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Колос А.М. Китайські таємні товариства і повстання проти католиків у Сінгапурі 1851 року / А.М. Колос // Регіональні студії. – Ужгород, Видавничий дім «Гельветика». Вип. 27. – 2021. – С.88-94.
Series/Report no.: Регіональні студії;
Abstract: У 1851 році спалахнуло одне з найперших великомасштабних повстань в історії Сінгапуру – повстання проти католиків. У першій половині XVIII століття Таємні товариства здійснювали повний контроль над китайськими іммі- грантами в Сінгапурі, як з точки зору економічної діяльності, так і соціальної та релігійної. Саме релігійний фактор дозволяв секретним товариствам залучати до своїх лав нових членів. Поява і поширення християнства, а саме католицизму, на території Стрейтс-Сетлментс могло негативно вплинути на владу Таємних товариств, адже все більше і більше китайців вибирали католицизм як свою основну релігію і більше не бажали мати нічого спільного з Таємними товариствами. Ці китайці-християни вважали, що краще відокремитись від Секретних товариств і пра- цювати незалежно – вони володіли плантаціями і займалися торгівлею, що робило їх конкурентами Таємних това- риств не тільки в боротьбі за нових прибічників, але й з точки зору комерційної діяльності. Християнська релігія, яка в ті роки асоціювалася насамперед із культурою та освіченістю, привертала все більше багатих китайців, що у свою чергу все сильніше зближувало їх з європейцями і віддаляло від Таємних товариств, що повністю не влаштову- вало останніх. Зрештою, Таємними товариствами було здійснено кілька набігів на майно християн-католиків – їхні плантації грабувалися, а на них самих нападали серед білого дня. Що стосується колоніального уряду Сінгапуру, то він показав свою повну нездатність розбиратися з конфліктами на своїй території, і практично ніхто з винних не поніс вагомого покарання за свої злочини. Конфлікт було врегульовано самими китайцями без участі уряду. В обмін на фінансову компенсацію постраждала сторона погодилася не доводити справи про напади до суду. Незважаючи на всі втрати, які понесла громада китайців-християн у Сінгапурі, їм вдалося згуртуватися разом і виробити свою унікальну ідентичність. Громада продовжує існувати і дотепер, чого не можна сказати про Таємні товариства, які нині заборонені в Сінгапурі. Ключові слова: Таємні товариства, Сінгапур, Китай, християнство, католицизм.
In 1851, one of the very first large-scale uprisings in the history of Singapore broke out – an uprising against Catholics. During the first half of the 18th century, the secret societies exercised complete control over the Chinese immigrants in Singapore, not only in terms of economic life, but also is social and religious as well. It was the religious factor that allowed secret societies to attract new members to their ranks. The emergence and spread of Christianity, namely Catholicism in the Straits Settlements, could negatively affect the power of the secret societies, because more and more Chinese people chose Catholicism as their main religion and no longer wanted to have anything to do with secret societies. These Chinese Christians preferred to separate from the secret societies and work independently – they owned plantations and were engaged in trade, which made them competitors of the secret societies, not only in the struggle for new members, but also in terms of commercial activities. The Christian religion, which in those years was associated primarily with culture and education, attracted more and more wealthy Chinese, which brought them closer to Europeans and alienated them from secret societies. Obviously, secret societies were not satisfied with this circumstances. In the end, secret societies carried out several raids on the property of Catholic Christians – their plantations were plundered, and they themselves were attacked in broad daylight. As for the colonial government of Singapore, it has shown its complete inability to deal with conflicts on its territory and practically none of the perpetrators have been punished for their crimes. The conflict was resolved by the Chinese themselves without the participation of the government – in exchange for financial compensation, Chinese Christians agreed not to bring the cases of the attacks to court. Despite all the losses suffered by the Chinese Christian community in Singapore, they managed to rally together and develop unique identity and their community continues to exist to this day, which cannot be said about secret societies, that as for today have long been banned in Singapore. Key words: Secret societies, Singapore, China, Christianity, Catholicism.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/39581
Appears in Collections:Регіональні студії №27 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.pdf677.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.