Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/4124
Title: Основні стратегічні завдання випереджаючого розвитку автотранспортної інфраструктури України
Other Titles: Key strategic objectives of ad¬vanced development of ukraine's transport infrastructure
Authors: Мікловда, Василь Петрович
Шевчук, Я.В.
Губані, Габріелла Георгіївна
Keywords: автотранспортна інфраструктура, автомобільний транспорт, щільність доріг, кореляційна залежність, валовий внутрішній продукт, валовий регіональний продукт
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Мікловда, В. П. Основні стратегічні завдання випереджаючого розвитку автотранспортної інфраструктури України [Текст] / В. П. Мікловда, Я. В. Шевчук, Г. Г. Губані // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда, В.І. Ярема, В.О. Приходько та ін. – Ужгород: Видавництво УжНУ "Говерла", 2015. – Вип. 1 (45) Том 1. – С. 5–9. – Бібліогр.: с. 9 (12 назв).
Series/Report no.: Економіка;
Abstract: У статті досліджено взаємозв’язок між забезпеченістю території автотранспортною інфраструкту- рою та економічним розвитком. Побудовано кореляційну залежність валового регіонального продукту від щільності доріг з твердим покриттям у розрізі областей, кореляційну залежність приведеного ВВП від щільності доріг європейських країн, кореляційну залежність чистих величин ВВП від щільності доріг європейських країн, кореляційну залежність ВВП на душу населення від щільності доріг європейських країн та кореляційну залежність ВРП на душу населення областей від щільності доріг на 1000 мешкан- ців. Проаналізовано підходи до розвитку периферійних регіонів та автотранспортних мереж в Україні. Ключові слова: автотранспортна інфраструктура, автомобільний транспорт, щільність доріг, коре- ляційна залежність, валовий внутрішній продукт, валовий регіональний продукт.
Description: The article examines the relationship between the supply of territory by transport infrastructure and economic development. The authors of the article have established the correlation dependence of the gross regional product on the density of paved roads in terms of regions, the reduced correlation dependence on the density of roads GDP of European countries, the net values of correlation dependence on the density of roads GDP of European countries, the dependence of the correlation of GDP per capita on the density of roads of European countries and the correlation dependence of GRP per capita areas the density of roads per 1,000 inhabitants. The approaches to the development of peripheral regions and motor networks in Ukraine have been analyzed. The analysis of the major problems of these regions, which is their lack of the investment and the innovation, which can be made to intensify the development of the road of transport infrastructure is implemented. The absence of new jobs in these regions, construction of new motor pathways, including trans-European highways have been consideered. The authir predict that the further development and construction of new motor networks in Ukraine will take place gradually, depending on the specific needs of the economy and the availability of financial resources. It has been found that the construction of industrial and motor structures will be interconnected. It has been also established that activation of motor transport infrastructure in major cities, including Lviv, held after reaching the level of car owning – 150 cars per 1,000 inhabitants, which allowed to build new commercial and cultural centers of high power with relatively large radius of service. Keywords: Transport infrastructure, road transport, road density, correlation, gross domestic product, gross regional product.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/4124
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 1 (45) Том 1 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.