Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42476
Title: Мотивація професійної діяльності педагогів дошкільної та початкової освіти
Authors: Староста, Володимир Іванович
Шикітка, Галина Миколаївна
Keywords: внутрішня мотивація; зовнішня мотивація; мотивація професійної діяльності; педагоги дошкільної та початкової освіти
Issue Date: 2021
Citation: Староста В.І., Шикітка Г.М. Мотивація професійної діяльності педагогів дошкільної та початкової освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2021. Вип. 49. № 2. С. 208-214. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.208-214
Abstract: Анотація. Підвищення мотивації вчителів є актуальною проблемою і завданням сучасного суспільства. Відповідно виникає необхідність вивчення показників мотивації педагогічної діяльності фахівців, які працюють у закладах освіти. Метою статті є вивчення та порівняння мотивації професійної діяльності педагогів дошкільної та початкової освіти залежно від типу закладу освіти, його місцезнаходження, а також від педагогічного стажу респондентів. Методи дослідження: теоретичні – з метою висвітлення стану вивчення проблеми мотивації педагогічної діяльності, формулювання висновків проведеного дослідження тощо (порівняння, узагальнення та ін.); емпіричні – для виявлення показників мотивації педагогів дошкільної та початкової освіти (електронне опитування, педагогічне спостереження); математичні – для обробки отриманих результатів із використанням комп’ютерної програми IBM SPSS Statistics 23. Результати дослідження: увага науковців упродовж 1970-2021, згідно аналітичного огляду у Web of Science, більше спрямована на вивчення мотивації учнів порівняно з мотивацією учителів. За результатами опитування більшість педагогів дошкільної (біля 63%) та початкової (біля 77%) освіти мають оптимальні мотиваційні комплекси, а саме: переважає внутрішня мотивація, зовнішня позитивна мотивація, або їх значення однакові, але більші, ніж зовнішня негативна мотивація. Формування у респондентів подібних (переважно оптимальних) мотиваційних комплексів щодо професійної діяльності підтверджено 2-критерієм, не виявлено статистично значущих відмінностей за дослідженими показниками мотивації залежно від типу закладу освіти та його місцезнаходження, педагогічного стажу освітян.
Abstract. The relevance of the problem and task of modern society is to increase the motivation of teachers. Thus, the motivation of teachers' professional activity needs research. The purpose of the article is to study and compare the motivation of teachers' professional activity of preschool and primary education depending on the educational institution, its location, as well as the pedagogical experience of the respondents. Methods of the research: theoretical - in order to highlight the state of study and features of motivation of professional activity of teachers in preschool and primary education, formulation of conclusions of the study, etc. (comparison, generalization, etc.); empirical - to identify indicators of motivation (electronic survey, pedagogical observation); mathematical - to process the results using the computer program IBM SPSS Statistics 23. Results of the research: the attention of scientists (during 1970-2021, according to the Web of Science) is more focused on studying students' motivation than teachers' motivation. We conducted an online survey of 151 respondents (2019-2021). The Cronbach Alpha reliability coefficient is equal to 0,830 (for the entire questionnaire). Most teachers of preschool (about 63%) and primary (about 77%) education have optimal motivational complexes, namely: internal motivation or external positive motivation prevails, or their values are the same, but greater than external negative motivation. The internal motivation of teachers prevails among other motivational complexes in the studied variants of comparison, namely depending on: the type of educational institutions of the respondents (preschool and primary education); from the pedagogical experience of the respondents, the location of educational institutions. We confirmed the formation of such (mostly optimal) motivational complexes for professional activities of teachers of preschool and primary education using the 2-criterion; did not find statistically significant differences in the studied indicators of motivation depending on the teaching experience, location of the educational institution.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42476
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.