Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42511
Title: Роль життєвого сценарію у розвитку автобіографічної пам’яті
Other Titles: The role of the life scenario in the development of autobiographic memory
Authors: Бурлачук, Л. Ф.
Лисенко, І. П.
Діденко, С. В.
Keywords: автобіографічна пам’ять, життєвий сценарій, вік, психодіагностика, самоідентичність, особистості, Я-концепція, autobiographical memory, life scenario, age, psychodiagnostics, self-identity, self-concept
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Роль життєвого сценарію у розвитку автобіографічної пам’яті / Л. Ф. Бурлачук, І. П. Лисенко, С. В. Діденко // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія. – Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Випуск 3. – С.33–37.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія.;
Abstract: У статті розкрито сутність поняття «автобіографічна пам’ять» (АП) як специфічної мнемічної системи, яка зна- чним чином відрізняється у людей різного віку та статі залежно від індивідуального життєвого досвіду та «життєвих сценаріїв». АП визначається як власне уявлення про загальні або особливі події та факти, пройдений відрізок життєвого шляху. Дослідження АП дозволяють виявити структурні та функціональні закономірності, що не властиві іншим видам пам’яті, та отримати нові для психологічної науки фундаментальні знання, які сприяють відповіді на питання про універсальність тих законів роботи пам’яті, які дотепер вважалися загальними для всіх мнемічних процесів особистості, пов’язаних з подіями життя. Поняття «культурний життєвий сценарій» дає змогу зрозуміти, що сценарність особистого минулого посилюється в процесі онтогенетичного розвитку і соціалізації дитини. Проте більшість значущих подій, про які згадує доросла людина, представляючи історію свого життя, входять у зміст типо- вого життєвого сценарію. Проблема вивчення АП перебуває на стику дослідження особистості і пам’яті та дозволяє знайти нові ракурси їх вивчення. АП є базисом самосвідомості особистості, а її закономірності пов’язані не тільки з мотиваційно-смисловими, емоційними процесами та когнітивними процесами, а і з життєвими сценаріями. Прове- дений аналіз довів, що АП має специфічні, властиві тільки цьому виду пам’яті функції і закономірності, суб’єктивне відображення пройденого людиною відрізка життєвого шляху, актуалізацію автобіографічних значущих подій і ста- нів, якими визначається самоідентичність особистості. У статті розглянуті види життєвих сценаріїв та наданий ана- ліз їх ролі у розвитку автобіографічної пам’яті у жінок та чоловіків різного віку, вікових та статевих відмінностей вивчення особливостей АП. Ключові слова: автобіографічна пам’ять, життєвий сценарій, вік, психодіагностика, самоідентичність особистості, Я-концепція.
The article reveals the essence of the concept of autobiographical memory (AP) as a specific mnemonic system, which differs significantly in people of different ages and genders, depending on individual life experiences and “life scenarios”. AP is defined as one’s own idea of general or special events and facts of the past segment of life. Research AP reveals structural and functional patterns not inherent in other types of memory, and gain new fundamental knowledge for psychological science, which helps to answer the question of the universality of those laws of memory, which until now were considered common to all mnemonic processes personalities associated with life events. The concept of “cultural life scenario” makes it possible to understand that the scenario of the personal past is amplified in the process of ontogenetic development and socialization of the child. However, most of the significant events that an adult mention when presenting the story of his life are included in the content of a typical life scenario. The problem of studying AP is at the intersection of the study of personality and memory and allows you to find new perspectives on their study. AP is the basis of selfconsciousness of the individual, and its patterns are associated not only with motivational-semantic, emotional processes and cognitive processes, but also with life scenarios. The analysis proved that AP has specific functions and patterns inherent only in this type of memory, subjective reflection of the segment of life passed by man, actualization of autobiographical significant events and states that determine the identity of the individual. The article considers the types of life scenarios and provides an analysis of its role in the development of autobiographical tents for women and men of different ages, age and gender differences in the study of the characteristics of AP.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42511
Appears in Collections:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №3 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25-.pdf345.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.