Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42571
Title: Аксіологічні орієнтири підвищення якості педагогічної освіти
Other Titles: Axiological guidelines for improving the quality of pedagogical education
Authors: Білозерська, С. І.
Keywords: аксіологізація, аксіологічний підхід, суб’єктність, персоналізація, педагогічна діяльність, цінності, ціннісні орієнтації, axiologization, axiological approach, subjectivity, personalization, pedagogical activity, values, value orientations
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Білозерська С. І. Аксіологічні орієнтири підвищення якості педагогічної освіти / С. І. Білозерська // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія. – Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Випуск 3. – С.75–80.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія.;
Abstract: Контент-аналіз джерел дозволив стверджувати, що ціннісний (аксіологічний) підхід значною мірою реалізуєть- ся у сучасній теорії і практиці вищої педагогічної освіти. Саме аксіологічний підхід до професійної педагогічної підготовки передбачає формування у студентів системи ціннісних орієнтацій, які задають загальну спрямованість інтересам і прагненням особистості, ієрархію індивідуальних переваг, мотиваційну програму діяльності і, зрештою, визначають рівень готовності майбутнього фахівця до реалізації життєвих і професійних планів. У статті доводиться думка, що процес ціннісного становлення майбутнього вчителя на етапі професійно-педаго- гічної підготовки передбачає цілеспрямований, систематичний рух через пізнання, ціннісне осмислення й оцінку до творчого перетворення знань, формування здатності до постійного саморозвитку і самовдосконалення, а сформовані ціннісні орієнтації є основою формування ціннісного ставлення особистості до майбутньої педагогічної діяльності. Охарактеризовано групи базисних цінностей університетської освіти: академічні, цінності особистісного зрос- тання і благополуччя, соціальні цінності, організаційні цінності. Виділено чотири стадії аксіологізації педагогічної освіти (адаптації, орієнтації суб’єктності, персоналізації), які, на нашу думку, виступають аксіологічними орієнтирами підвищення якості педагогічної освіти. Оволодіння майбут- німи педагогами аксіологічними знаннями, вміннями на кожній із вказаних стадій забезпечать гармонійне ставлення особистості до власного життя і педагогічної діяльності завдяки формуванню цілісного уявлення про світ, себе та інших, актуалізуючи суб’єктну позицію з метою побудови власної траєкторії освіти для саморозвитку, досяг- нення успіху в навчальній, науковій, професійній діяльності. Поряд з тим аксіологічний підхід дозволяє визначати стратегію і перспективи розвитку педагогічної системи, розкривати духовно-моральний, особистісно-професійний потенціал особистості та змістовно наповнювати освітній процес на основі цінностей.
A content analysis of the sources allowed us to state that the value (axiological) approach is largely implemented in modern theory and practice of higher pedagogical education. It is the axiological approach to professional pedagogical training that involves the formation of students’ value orientations, which set the general focus on the interests and aspirations of an individual, the hierarchy of individual preferences, motivational program and, ultimately, determine the level of readiness of future professionals to implement life and professional plans. The article argues that the process of value formation of the future teacher at the stage of professional and pedagogical training involves purposeful, systematic movement through cognition, value comprehension and evaluation to the creative transformation of knowledge, the formation of the ability to continuous self-development and self-improvement and the formed value orientations are the basis for the formation of the value attitude of the individual to future pedagogical activity. The groups of basic values of university education are characterized, which include academic values, the values of personal growth and well-being, social values, and organizational values. There are four stages of axiologization of pedagogical education (adaptation, subject orientation, personalization), which, in our opinion, are axiological guidelines for improving the quality of pedagogical education. The future teachers’ axiological knowledge and skills, at each of these stages, will ensure a harmonious attitude of an individual to their own lives and pedagogical activities, through the formation of a holistic view of the world, themselves and others, updating the subjective position to build their own trajectory of education for self-development, achieving success in educational, scientific, and professional activities. At the same time, the axiological approach helps determine the strategy and prospects of development of the pedagogical system, reveal the spiritual, moral, personal and professional potential of the individual and fill the content of the educational process on the basis of values.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42571
Appears in Collections:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №3 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
33-.pdf356.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.