Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42575
Title: Вплив самооцінки на конфліктну поведінку підлітків
Other Titles: Influence of self-esteem on conflict behaviour of adolescents
Authors: Михайлишин, Уляна Богданівна
Keywords: підлітковий вік, самооцінка, конфліктна поведінка, вплив, особистість, adolescent, self-esteem, conflict behaviour, impact, personality
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Михайлишин У. Б. Вплив самооцінки на конфліктну поведінку підлітків / У. Б. Михайлишин // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія. – Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Випуск 3. – С. 86–92.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія;
Abstract: У статті розглянуто проблему впливу самооцінки на конфліктну поведінку підлітків. З’ясовано, що особливо актуальною така проблема є у підлітковому віці, який є складним етапом переходу від дитинства до дорослості, що супроводжується наростанням внутрішніх суперечностей розвитку та напруженості міжособистісної взаємодії з однолітками, дорослими та батьками. Відзначено, що проблема конфліктів є фундаментальною для психологічної науки. У багатьох теоретичних під- ходах психологічні конфлікти, їхній характер та зміст стають основою пояснювальних моделей особистості. Супер- ечності, конфлікти, кризи, які переживає людина, є джерелом розвитку особистості. Вони визначають конструктив- ний або деструктивний життєвий сценарій особистості. Визначено, що на виникнення конфліктів може впливати безліч факторів, одним із таких є самооцінка особис- тості. Незважаючи на велику кількість досліджень, проблема впливу самооцінки на конфліктну поведінку повністю не вивчена, що робить актуальним це дослідження. Представлено та проаналізовано результати емпіричного дослідження впливу самооцінки на конфліктну пове- дінку підлітків з подальшою статистичною обробкою даних. Під час дослідження використано методи математичної статистики (кореляційний аналіз за Пірсоном) та такі психодіагностичні методики, як: методика «Конфліктна особистість» (В.П. Пугачов), методика «Самооцінка кон- фліктності» (В.Ф. Ряховський), методика оцінки способів реагування у конфліктах (К.Н. Томас), методика діагнос- тики самооцінки Дембо-Рубінштейн, методика на визначення рівня самооцінки С.В. Ковальова, методика на визна- чення рівня самооцінки Г.Н. Казанцевої. За результатами емпіричного дослідження та кореляційного аналізу визначено, що самооцінка може бути взаємопов’язана із конфліктною поведінкою особистості. Таким чином, чим вищий рівень самооцінки, тим більше схильна особистість до конфліктної поведінки та суперництва у разі виходу з конфлікту. Отже, якщо фіксується низький рівень самооцінки, то особистість меншою мірою може бути конфліктна, у разі виходу із конфліктних ситу- ацій вибиратиме такі стратегії, як співпраця, компроміс, уникнення та пристосування. На підставі отриманих даних зроблено висновок про необхідність подальших досліджень, спрямованих на дослідження різних детермінант впливу на конфліктну поведінку підлітків з метою глибшого аналізу порушеної проблематики.
The article deals with a problem of self-esteem influence on a conflict behaviour of teenagers. The problem has been found out to be the most relevant in adolescence as a transition period from childhood to adulthood, accompanied by increasing internal contradictions of the development and tension of interpersonal interaction with peers, adults and parents. The issue of conflicts has been considered as fundamental for psychological science. Psychological conflicts, their character and content have been determined as a basis for personality models in many theory approaches. Contradictions, conflicts, crises a person facing in the life become a source of personal development as well as determine constructive or destructive life scenario of a personality. The self-esteem has been determined as one of many factors influencing the conflicts’ occurrence. The issue of selfesteem influence on the conflict behaviour has not been studied totally despite of numerous amount of researches, and the relevance of the present research has been determined by this. The results of empiric studies of the self-esteem influence on conflict behaviour have been presented and analyzed with statistic assessment of data. The mathematical methods of statistics have been applied to research (Pearson product-moment correlation coefficient), as well as the following psychodiagnostic instruments – “Conflict Personality” Test by V.P. Pugachov, “Selfevaluation of Conflictuality” Test by V.F. Riakhovskyi, the Thomas-Kilmann conflict mode instrument, Dembo-Rubinshtein self-esteem level test, self-esteem level tests by S.V. Kovalyov, and H.N. Kazantseva. Interrelation of self-esteem with conflict behaviour of personality has been determined as result of empiric research and correlation analysis. Therefore, the high levels of self-esteem may predispose conflict behaviour and competition in a conflict resolution. Correspondingly, a person with low self-esteem may be less conflicting and it may prefer strategies of collaborating, compromising, avoiding and accommodating. The conclusion has been made on the basis of received data that it is necessary to investigate different determinants of influence on conflict behaviour of adolescent.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42575
Appears in Collections:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №3 2021
Наукові публікації кафедри психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
35-.pdf470.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.