Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42582
Title: Особистісний розвиток майбутнього педагога: теоретико-методологічне та емпіричне обґрунтування програми
Other Titles: Personal development of the future teacher: theoretical and methodological and empirical justification of the program
Authors: Савчин, М. В.
Заміщак, М. І.
Заболоцька, С. І.
Keywords: особистісний розвиток, педагог, особистість, здорова особистість, життєдіяльність, personal development, educator, personality, healthy personality, vitality
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Особистісний розвиток майбутнього педагога: теоретико-методологічне та емпіричне обґрунтування програми / М. В. Савчин, М. І. Заміщак, С. І. Заболоцька // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія. – Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Випуск 3. – С. 101–106.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія;
Abstract: Аналізується актуальність проблеми особистісного розвитку майбутнього педагога в контексті державного професійного стандарту та стандарту освіти з підготовки вчителя середньої школи. Викладаються сутність та зміст зазначеного феномену, теоретико-методологічні засади складання програми особистісного розвитку студента-педагога: уявлення про сутність, зміст, феноменологію, структуру та здатності особистості, як-от роз- виток свідомості та самосвідомості, спонукальної (мотиваційної) сфери, потенціалу особистості (інтелект, емо- ційно-вольова сфера, саморегуляція, рефлексія та ін.), індивідуальні характеристики (темперамент, характер, здібності), природні основи становлення особистості (тип н.с., задатки). Розвиток особистості розглядається в єдності з її цілісною життєдіяльністю. Аналізуються складники здорової особистості педагога (психічний, психологічний, соціальний, моральний та духовний) та ознаки здорового стилю життєдіяльності. Характеризу- ється запропонований варіант програми особистісного розвитку майбутнього педагога, в якій виділяють блоки самопізнання особистості та стилю життєдіяльності, розвиток свідомості, самосвідомості, спонукальної сфери, потенціалу особистості та її природні основи. Представлені дані емпіричного вивчення результатів реалізації програми виявили значне зростання мотивації студентів до проблеми особистісного саморозвитку та вивчення психологічних дисциплін, зростання їх суб’єктності та особистісної включеності в цей процес, як-от досягнення в самоаналізі внутрішнього світу, опануванні особистісних здатностей, вдосконаленні стилю життєдіяльності (цілеспрямованість, осмисленість та результативність життя), вирішенні широкого кола особистісних та життє- вих проблем, налагодженні міжособистісних стосунків, а також у питанні підготовки до майбутньої професійної діяльності. Викладено особливості діяльності педагога в керуванні реалізацією студентами програми особис- тісного розвитку.
The relevance of the problem of personal development of the future teacher in the context of the state professional standard and the standard of education of secondary school teacher training is analyzed. The essence and content of the mentioned phenomenon, theoretical and methodological foundations of compiling a program of personal development of a student teacher are stated: the idea of the essence, content, phenomenology, structure and abilities of personality, in particular, the development of consciousness and self-awareness, motivational sphere, potential personally emotional-volitional sphere, self-regulation, reflection, etc.), individual characteristics (temperament, character, abilities), natural basis for personality formation (predispositions). The development of personality is considered in unity with its integral life activity. The components of a healthy teacher’s personality (mental, psychological, social, moral and spiritual) and signs of a healthy lifestyle are analyzed. The proposed variant of the program of personal development of the future teacher is characterized, which distinguishes the blocks of selfrecognition of personality and lifestyle, development of competence, self-awareness, motivational sphere, potential of personality and its natural foundations. The presented data of empirical study of the results of implementation of the program have revealed a significant increase in students’ motivation to the problem of personal self-development and the study of psychological disciplines, an increase in their subjectivity and personal involvement in this process, separately, achievements in self-analysis of the inner world, mastery of personal abilities, improvement of life style (purposefulness, meaningfulness and effectiveness of life, solving a wide range of personal and life problems, the establishment of interpersonal relationships), and in terms of preparation for future professional activities. Teach the specifics of an educator’s activities in managing the implementation of a personal development program for students.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42582
Appears in Collections:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №3 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
38-.pdf338.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.