Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42701
Title: Глибинне пізнання особистісної проблеми як умова самоорганізації рефлексивного мислення
Other Titles: Deep cognition of a personality problem as a condition for self-organization of the subject’s reflexive thinking
Authors: Дметерко, Н. В.
Шайда, О. Г.
Keywords: внутрішньо-психічне протиріччя, самоорганізація, психологічні захисти, глибинна психокорекція, позитивна дезінтеграція психіки, internal-psychic contradiction, self-organization, psychological defenses, deep psychocorrection, positive disintegration of the psyche
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Дметерко Н. В., Шайда О. Г. Глибинне пізнання особистісної проблеми як умова самоорганізації рефлексивного мислення / Н. В. Дметерко, О. Г. Шайда // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія. – Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Випуск 4. – С. 93–96.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія;
Abstract: Стаття розкриває значення пізнання особистісної проблеми для розвитку рефлексивного мислення особи на засадах самоорганізації. Дослідження розвитку рефлексивного мислення особи, презентоване у цій статті, спира- ється на основні положення психодинамічного підходу, який розвивається у дослідженнях академіка НАПН України Т.С. Яценко та її послідовників. Проаналізовано категорії «інтелектуальна проблема» та «особистісна проблема». Особистісна проблема становить окремий клас проблем в психології мислення. Феномен «особистісна проблема» в науковій літературі конкретизується як «внутрішній конфлікт», «особистісна амбівалентність», «життєва пробле- ма» та ін. Встановлено, що особистісна проблема характеризується наявністю внутрішньо-психічного протиріччя між різноспрямованими тенденціями, мотивами, бажаннями людини. Із позицій психодинамічного підходу особистісна проблема розглядається як стабілізована внутрішня супер- ечність психіки, що детермінована глибинно-психологічними тенденціями. Психодинамічний підхід акцентує увагу на механізмах, які унеможливлюють самостійне усвідомлення особистісної проблеми – психологічних захистах. Дослідження розвитку рефлексивного мислення особи здійснювалось у процесі глибинної психокорекції за методом активного соціально-психологічного пізнання (АСПП). У дослідженні розвитку рефлексивного мислення враховано положення сигергетики про процеси самоорганізації в складних нелінійних системах. Згідно із синерге- тикою початок самоорганізації пов’язаний із втратою системою стійкості. Показано, що в процесі глибинно-психологічного пізнання особистісної проблеми задаються умови для розви- тку рефлексивного мислення на засадах самоорганізації. Це пов’язано з ослабленням інтегративної дії психологіч- них захистів, що призводить до порушення стану внутрішньо-психічної рівноваги, дезінтеграції психіки. Сутнісною особливістю дезінтеграції у психокорекційному процесі є її позитивний характер, що сприяє підтриманню емоцій- ного оптимуму його учасників та визначає нові можливості розвитку рефлексивного мислення на засадах само- організації.
The article reveals the importance of cognition of a personal problem for the development of a subject’s reflexive thinking based on self-organization. The study of the development of reflexive thinking, presented in this article, is based on the main provisions of the psychodynamic approach, which is worked out in the researches of academician of the NAPS of Ukraine T.S. Yatsenko and her followers. Categories “intellectual problem” and “personality problem” were analyzed. Personality problem is a separate class of problems in the psychology of thinking. The phenomenon of “personality problem” in scientific sources is concretized as “inner conflict”, a “personal ambivalence”, a “life problem”, and more. It has been established that the personality problem is characterized by the presence of an internal-psychic contradiction between multidirectional person’s tendencies, motives and desires. According the psychodynamic approach personality problem is considered as the stabilized internal contradiction psyche, which is determined deep-psychology trends. Psychodynamic approach focuses on mechanism, which blocks self-awareness of personality problem. It’s psychological defenses. The study of the development of person’s reflexive thinking was carried out in the process deep psychocorrection by the method active social-psychological cognition (ASPC). When studying the development of reflexive thinking, the provisions of synergetic on the processes self-organization in complex nonlinear systems were taken into account. According synergetic, the beginning of the self-organization is associated with a loss of stamina by the system. It is shown that in the process of deep psychological cognition personality problem, conditions are created for the development of reflexive thinking on the base self-organization. It is connect with weakening of the integrative effect of psychological defenses, which leads to a violation of the state internal mental balance, disintegration of the psyche. An essential feature of disintegration in the deep psycho-correction is its positive character. This help maintain the emotional optimum of its participants and determines new opportunities for the development of reflexive thinking based on self-organization.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42701
Appears in Collections:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №4 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61-.pdf308.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.