Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42717
Title: Психологічні особливості самоставлення в студентів-психологів
Other Titles: Psychological features of self-attitude in students-psychologists
Authors: Соколова, І. М.
Шайхлісламов, З. Р.
Горбенко, В. Ю.
Keywords: самоставлення, Я-концепція, самооцінка, самоприйняття, самовпевненість, кореляційний аналіз, self-attitude, self-concept, self-assessment, self-acceptance, self-confidence, correlation analysis
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Психологічні особливості самоставлення в студентів-психологів / І. М. Соколова, З. Р. Шайхлісламов, В. Ю. Горбенко // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія. – Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Випуск 4. – С. 118–123.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія;
Abstract: Українське суспільство наразі переживає соціально-психологічні труднощі, пов’язані передусім із пандемією у світі, нестабільним фінансово-економічним становищем і соціально-політичними негараздами, які зачепили кож- ну сім’єю. Усе це створює значну кількість стресогенних чинників для населення. Карантинні обмеження, постійне перебування людини в стресовому стані викликають труднощі з підтримкою психологічного комфорту членів нашо- го суспільства, зумовлені зміною умов життя. Усе це стосується також студентів, майбутніх психологів. Мета статті – виявити й дослідити психологічні особливості самоставлення в студентів-психологів, надати рекомендації. Стаття присвячена дослідженню феномена самоставлення. Предметом дослідження є психологічні особливості самоставлення в студентів-психологів різних років навчан- ня. У статті наведено порівняння студентів першого курсу й об’єднаної групи другого і третього курсів, подані резуль- тати дають змогу дослідити розвиток самоставлення студентів без психологічного досвіду і студентів із певними психологічними знаннями. Робота буде цікава викладачам психології, здобувачам освіти, адміністрації закладів освіти. Надано аналіз наукових психологічних підходів до проблеми виявлення сутності поняття «самоставлення». Самоставлення визначено як специфічне, стійке ставлення людини до власного «Я», яке проявляється в особис- тісній, емоційній, соціальній і поведінковій сферах життєдіяльності. Розглянуто роботи таких учених, як С.Р. Панти- леєв, Н.І. Сарджвеладзе, В.В. Столін, І.І. Чеснокова, У. Джеймс, Ч. Кулі, Д. Мід, К. Роджерс, Р. Бернс, М. Розенберг, С. Куперсміт, А. Маслоу, С. Епштейн, С. Хартнер та інші. Наведено результати емпіричного дослідження, яке включало дослідження самоставлення за методикою «Дослідження самоставлення» С.Р. Пантилеєва, студентів першого, другого і третього років навчання напряму навчання 053 «Психологія». Виявлено, що така характеристика само ставлення, як самоцінність, має найвищий рівень вираженості, респонденти першої групи виявили тенденцію до низького рівня самоприхильності, респон- денти другої групи отримали низькі показники рівня самозвинувачення. Інші характеристики в обох груп виявлені на середньому рівні. Згідно з проведеним статистичним аналізом, виділено, що за U-критерієм Манна-Уітні виявлено суттєві відмін- ності за показником самоприхильності. За результатами дослідження виявлено, що студенти-психологи першого курсу мають нижчий рівень самоприйняття й самоприхильності та вищий рівень самозвинувачення відповідно до старших курсів. Відповідно до результатів дослідження надано рекомендації.
Ukrainian society is currently experiencing socio-psychological difficulties, primarily related to the pandemic in the world, the unstable financial and economic situation and socio-political turmoil that has affected every family. All this creates a significant number of stressors for the population. Quarantine restrictions, the constant presence of a person in a stressful situation causes difficulties in maintaining the psychological comfort of members of our society, due to changing living conditions. All this also applies to students, future psychologists. The purpose of the article is to identify and explore the psychological characteristics of self-esteem in students of psychology, providing recommendations. The article is devoted to the study of the phenomenon of self-relation. The object of the scientific article is to study the phenomenon of self-attitude. The subject of the study are the psychological features of self-attitude of students – psychologists of different years of study. The article compares the first year students and the combined group of second and third year students, the results allow us to explore the development of self-attitude from students without psychological experience to students with certain psychological knowledge. The work will be interesting for teachers of psychology, students, administration of educational institutions. The article provides an analysis of scientific psychological approaches to the problem of identifying the essence of the concept of self-attitude. Accordingly, self-attitude was defined as a specific, stable attitude of man to his own “I”, which is manifested in the personal, emotional, social and behavioral spheres of life. The works of the following scientists are considered: S.R. Pantileev, N.I. Sardzhveladze, V.V. Stolin, I.I. Chesnokova, W. James, C. Cooley, D. Mead, K. Rogers, R. Burns, M. Rosenberg, S. Coopersmith, A. Maslow, S. Epstein, S. Hartner and others. The results of an empirical study, which included a study of self-attitude according to the method of “Research of selfattitude” S.R. Pantileev, for students of the first, second and third years of study in the field of study 053 “Psychology”. It was found that such a characteristic of self-attitude as self-worth has the highest level of expression, respondents of the first group showed a tendency to low self-esteem, respondents of the second group received low self-blame. Other characteristics in both groups were found at the average level. According to the statistical analysis, it was found that the Mann-Whitney U-test revealed significant differences in selfadherence. The study found that first-year psychology students have a lower level of self-acceptance and commitment, and a higher level of self-blame according to senior courses. According to the results of the study, recommendations are provided.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42717
Appears in Collections:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №4 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
66-.pdf391.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.