Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42788
Title: Психологічні особливості тренерів єдиноборств, які виховують спортсменів з порушенням слуху
Other Titles: Psychological features of martially coaches which educate athletes with hearing impairments
Authors: Соколова, Г. Б.
Тодоров, П. І.
Коханець, О. Г.
Keywords: спортсмени з порушенням слуху, особистість тренера єдиноборств, емпатія, канали емпатії, модеруючі чинники, athletes with hearing impairment, personality of martial arts coach, empathy, channels of empathy, moderating factors
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Соколова Г. Б. Психологічні особливості тренерів єдиноборств, які виховують спортсменів з порушенням слуху / Г. Б. Соколова, П. І. Тодоров, О. Г. Коханець // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія. – Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Випуск 4. – С. 129–133.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія;
Abstract: Потужний потенціал українських дефлімпійців і паралімпійців доводить, що для спортивних звершень особли- вого значення набуває психологічний, особистісний складник, зокрема центральна фігура в спортивному житті – тренер. Особливого значення та складності набуває тренерська робота з єдиноборцями, які мають порушення слуху. Ось чому дослідження психологічних особливостей особистості тренера єдиноборств, який виховує спортс- менів з порушеннями слуху, є актуальним. До категорії унікальних особистісних утворень, що сприяють ефективній роботі тренера єдиноборств зі спортсменами, які мають порушення слуху, належить емпатія, яка може виконува- ти функцію внутрішнього особистісного гаранта проведення повноцінних, ефективних тренувань зі спортсменами єдиноборств, які мають особливі потреби. За результатами проведеного емпіричного дослідження в групі тренерів найбільше представлений раціональний канал емпатії, завдяки якому спортсмен стає цікавим не тільки за резуль- татами на змаганнях, а й своєю буттєвістю, що дає змогу тренеру об’єктивно виявляти його сутність. Найменш розвинений у тренерів єдиноборств, які виховують спортсменів з порушеннями слуху, емоційний канал емпатії. Серед модеруючих чинників найбільш вираженою в групі тренерів єдиноборств, які виховують спортсменів з пору- шеннями слуху, є проникаюча здатність до емпатії. Найслабше в структурі емпатії тренерів єдиноборств виражена ідентифікація, унаслідок чого їм буває складно зрозуміти своїх вихованців на підставі співпереживань або поста- новки себе на їхнє місце. Крім того, у структурі особистості тренера єдиноборств, який виховує спортсменів з порушеннями слуху, зафік- сована статистично значуща кореляція інтуїтивного та емоційного каналів, що підтверджує наявність у тренерів здатності емоційно резонувати з єдиноборцями, які мають порушення слуху. Вивчення взаємозв’язків між чинни- ками, що модерують розвиток емпатійних проявів у структурі особистості тренера єдиноборств, доводить, що між ідентифікацією й установками, які сприяють емпатії, є статистично значуща позитивна кореляція. Це важливо, оскільки на тлі здатності до ідентифікації як базової характеристики особистості тренера єдиноборств, який працює зі спортсменами з порушеннями слуху, формуються такі професійно важливі властивості, як прагнення до розши- рення особистих меж, суб’єктивна переконаність у допустимості прояву цікавості до своїх вихованців з особливими потребами.
The strong potential of Ukrainian Deflympians proves that the psychological and personal component, in particular, the central figure in sports life – the coach – acquires special significance for sports achievements. Of particular importance and complexity is the coaching work with wrestlers with hearing impairments. That is why the study of the psychological characteristics of the personality of a martial arts coach who educates athletes with hearing impairments is relevant. Empathy belongs to the category of unique personal formations that contribute to the effective work of a martial arts coach with athletes with hearing impairments, which can serve as an internal personal guarantor of full, effective training with martial arts wrestlers with special needs. According to the results of empirical research in the group of coaches most represented rational channel of empathy, through which the athlete becomes interesting not only in the results of competitions, but also in its existence, which allows the coach to objectively identify its essence. Martial arts coaches, who educate athletes with hearing impairments, have the least developed emotional channel of empathy. Among the moderating factors, the most pronounced in the group of martial arts coaches who educate athletes with hearing impairments is the penetrating ability to empathize. The weakest in the structure of empathy of martial arts coaches is identification, as a result of which it can be difficult for them to understand their students on the basis of empathy or putting themselves in their place. In addition, a statistically significant correlation of intuitive and emotional channels was recorded in the personality structure of a martial arts coach who educates athletes with hearing impairments, which confirms that coaches have the ability to resonate emotionally with wrestlers with hearing impairments. A study of the relationships between factors that moderate the development of empathic manifestations in the personality structure of a martial arts coach proves that there is a statistically significant positive correlation between identification and attitudes that promote empathy. This is important because against the background of the ability to identify as a basic characteristic of the personality of a martial arts coach who works with athletes with hearing impairments, such professionally important qualities as the desire to expand personal boundaries, subjective belief in the admissibility of interest in their students with special needs.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42788
ISSN: 2786-5010 (Print)
2786-5029 (Online)
Appears in Collections:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №4 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
69-.pdf318.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.