Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42823
Title: Медіаграмотність у контексті забезпечення інформаційно-психологічної безпеки в умовах гібридної війни: результати теоретичного аналізу
Other Titles: Medialiteracy in the context of providing information and psychological security in hybrid war: results of theoretical analysis
Authors: Заріцька, Н. М.
Keywords: медіаграмотність, медіакультура, «гібридна війна», інформаційно-психологічна безпека, особистості, інформаційно-психологічний вплив в умовах «гібридної війни», технології впливу на свідомість громадян, medialiteracy, mediaculture, hybrid war, information and psychological security of the individual, information and psychological influence in the conditions of “hybrid war”, citizens consciousness influence technologies
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Заріцька Н. М. Медіаграмотність у контексті забезпечення інформаційно-психологічної безпеки в умовах гібридної війни: результати теоретичного аналізу / Н. М. Заріцька // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія. – Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Випуск 4. – С. 150–154.
Series/Report no.: Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Психологія;
Abstract: Стаття присвячена теоретичному аналізу проблеми медіаграмотності в контексті забезпечення інформаційно- психологічної безпеки в умовах гібридної війни. Описано актуальність даної проблеми, що виражається в необхід- ності пошуку чинників та механізмів досягнення інформаційно-психологічної безпеки особистості в умовах сучас- ного інформаційного простору. Описано складові частини реалізації інформаційно-психологічної безпеки особистості: нормативно-правова, інституційна та технологічна. Порушення інформаційно-психологічної безпеки особистості представлені в розрізі перебігу «гібридної війни», що передбачає цілеспрямовані впливи на масову свідомість за допомогою застосування різноманітних інформаційно-психологічних операцій. До негативних наслідків інформаційних впливів на свідомість особистості належать зміни психіки, психічного здоров’я людини, що реалізуються через порушення адекватності сприйняття світу; порушення та дезорганізація системи ціннісних орієнтацій та особистісного світогляду тощо. Представлено загрози інформаційно-психологічної безпеки сучасного українського суспільства, які полягають у відсутності регулятивної діяльності держави в питаннях медіа та віртуального середовища, розпорошеність медіа між приватними особами та його незбалансованість, «таблоїдизація» і розповсюдження перекручування фактів, наявність цілеспрямованого впливу на свідомість реципієнта з певною метою тощо. Узагальнено, що засобом протидії інформаційно-психологічним впливам в умовах гібридної війни виступає роз- винена медіаграмотність особистості, її медіакультура, медіаобізнаність та медіакомпетентність. Медіаграмотність у такому випадку виступає як фільтр – оборонний засіб від різноманітних інформаційно шкідливих подразників, наяв- ність у населення ідеологічної соціокультурної свідомості. Медіаграмотність розглядається як вміння користуватися інформаційно-комунікативною технікою, виражати себе і спілкуватися за допомоги медіазасобів, свідомо сприймати і критично тлумачити інформацію, відділяти реальність від її віртуальної симуляції, тобто розуміти реальність, скон- струйовану медіаджерелами, осмислювати владні стосунки, міфи і типи контролю, які вони культивують.
The article is devoted to the problem of media literacy in the context of information and psychological security in a hybrid war theoretical analysis. The urgency of this problem is described, which is expressed in the need to find factors and mechanisms for achieving the individual’s informational and psychological security in the modern information space. The components of information and psychological security of the individual implementation are described – normativelegal, institutional and technological. Violations of information and psychological security of the individual are presented in the context of the “hybrid war”, which involves targeted effects on the mass consciousness through the use of various information and psychological operations. The consciousness of the individual informational influences negative consequences include changes in the psyche, mental health, which are realized through the world perception adequacy violation; the system of value orientations and personal worldview violation and disorganization, etc. Threats of information and psychological security of modern Ukrainian society are presented, which are the lack of regulatory activity of the state in the media and virtual environment, the dispersion of media between individuals and its imbalance, «tabloidization» and the spread of facts distortion, the purposeful , etc. It is generalized that the means of counteracting informational and psychological influences in the conditions of hybrid war is the developed medialiteracy of an individual, his mediaculture, mediaawareness and mediacompetence. In this case, media literacy acts as a filter – a means of defense against various information-harmful irritants, and the presence of the population's ideological socio-cultural consciousness. Medialiteracy is seen as the ability to use information and communication techniques, express themselves and communicate through the media, consciously perceive and critically interpret information, separate reality from its virtual simulation, ie understand the reality constructed by media sources, comprehend power relations, myths and types cultivated.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42823
Appears in Collections:Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. №4 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
74-.pdf312.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.