Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/4284
Title: Двойственный характер информации управленческого учета
Other Titles: Double nature of information presented by management accounting
Authors: Лакис, Вацловас Иозо
Гайжаускас, Лионюс Повило
Keywords: информация, основание стратегии, отчетность, оценка, реализация продукции, управленческий учет
Issue Date: 2015
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Лакис, В. И. Двойственный характер информации управленческого учета [Текст] / В. И. Лакис, Л. П. Гайжаускас // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Економіка / редкол.: В.П. Мікловда (гол. ред.), В.І. Ярема , Н.Н. Пойда-Носик та інші. – Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. – Вип.1 (45).Том 2. – С. 143–147. – Бібліогр.: с. 147 (10 назв).
Series/Report no.: Економіка;
Abstract: В современных условиях глобализации и динамичного развития экономических отношений все более важное значение приобретает информация, на основании которой руководители различного уровня принимают управленческие решения. Одним из важнейших источников такой информации является управ-ленческий учёт. В статье исследован характер информации управленческого учёта. Результаты исследования показали, что наряду с традиционными функциями управленческого учёта, связанными с учётом затрат на производство и калькулированием себестоимости продукции, обоснованием конкретных управленческих решений, бюджетированием, методы управленческого учета все чаще используют для обоснования деятельности, связанной с общим развитием предприятия и оценкой работы структурных подразделений и их руководителей. Ключевые слова: информация, основание стратегии, отчетность, оценка, реализация продукции, управленческий учет.
Description: Under the conditions of contemporary globali-zation and dynamic development of economic rela-tions, important role is played by information, on the basis of which, all level managers make management decisions. The most important source of information is management accounting. The article investigates the nature of information presented by management ac-counting. The analyzed results indicated that along with traditional functions of management accounting, which are closely related to production expenses and calculation of cost of sales (production costs), the sub-stantiation of concrete management decision making, budgeting, management accounting methods are ap-plied more often while evaluating company’s activities and assessing the performance of structural divisions and their managers. Therefore, the information present-ed by management accounting gains double nature. Key words: information, strategic substantiation, ac-countability, evaluation, sale of production, manage-ment accounting.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/4284
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Економіка. Випуск 1 (45) Том 2 - 2015



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.