Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42888
Title: Використання частково-пошукового та пошукового методів навчання у процесі вивчення математичних дисциплін в аграрних ЗВО
Other Titles: Using partial search and search training methods in the process of studying Mathematical courses in agricultural universities
Authors: Борозенець, Наталія Сергіївна
Keywords: частково-пошуковий метод, пошуковий метод, математичні дисципліни, студенти- аграрії, аграрні ЗВО
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Борозенець, Наталія Сергіївна Використання частково-пошукового та пошукового методів навчання у процесі вивчення математичних дисциплін в аграрних ЗВО / Наталія Сергіївна Борозенець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 23–26. – Рез. укр., англ. – Бібіогр.: с. 25 (5 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Необхідність забезпечити студентів-аграріїв знаннями з математики, уміннями та нави- чками, які необхідні для оволодіння фахових дисциплін, успішної професійної діяльності, у тому числі і до- слідницької, потребує коригування змісту математичної підготовки майбутніх фахівців-аграріїв, що, в свою чергу, вимагає використання спеціально підібраних методів навчання математичних дисциплін. Водночас у вітчизняній педагогіці бракує досліджень, присвячених визначенню методів навчання, на які спираються у процесі вивчення математичних дисциплін в аграрних ЗВО. Мета дослідження – теоретичне обґрунтуван- ня необхідності використання частково-пошукового та пошукового методів та демонстрація застосуван- ня цих методів на прикладах. Для реалізації поставленої мети було використано теоретичні та емпіричні методи дослідження. Продемонстровано, що використання частково-пошукового методу навчання сприяє переходу знань у переконання, формує вміння самостійно здобувати знання, сприяє розвитку логічного мис- лення, виховує інтерес до науково-пошукової діяльності. При впровадженні пошукового методу в освітній процес у студентів проявляються ініціатива, самостійність, творчий пошук у дослідницькій діяльності, відбувається розвиток здібності до творчої діяльності. Наведено приклади використання частково-пошу- кового та пошукового методів. Ключові слова: частково-пошуковий метод, пошуковий метод, математичні дисципліни, студенти- аграрії, аграрні ЗВО.
Abstract. The need to provide agricultural students with knowledge of mathematics, skills and abilities necessary for mastering professional courses, successful professional activities, including research, requires adjusting the content of the mathematical training of future agricultural specialists, which, in turn, requires the use of specially selected methods teaching mathematical courses. At the same time, domestic pedagogy lacks research on the defi nition of teaching methods, which are based on in the process of studying mathematical disciplines in agricultural universities. The purpose of the study is a theoretical substantiation of the need to use partially search and search methods, on which the process of studying mathematical courses should be based, taking into account the requirements of the agro-industrial complex, and demonstrating the application of these methods with examples. Research methods: theoretical (analysis, systematization and generalization of pedagogical and psychological research, legislative and regulatory documents), empirical (pedagogical observation of the educational process, analysis of work experience). It is noted that in order to promote the formation of research knowledge, skills and initial research experience of agricultural students, special attention is paid to partially exploratory (heuristic) and exploratory (research) teaching methods. It is demonstrated that the use of a partially search method of teaching contributes to the transition of knowledge into persuasion, forms the ability to independently acquire knowledge, contributes to the development of logical thinking, and fosters interest in research activities. When applying the search method in the educational process, students show initiative, independence, creative search in research activities, and the development of the ability for creative activity occurs. Examples of using partially search and search methods are given. Conclusions are drawn about the need to use partially search and search methods in the process of studying mathematical courses in agricultural universities. Key words: partially search method, search method, mathematical courses, agricultural students, agrarian universities.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42888
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВИКОРИСТАННЯ ЧАСТКОВО-ПОШУКОВОГО.pdf548.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.