Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42890
Название: Вимоги щодо діяльності вчителя в сучасних умовах
Другие названия: Requirements for teacher activities in modern conditions
Авторы: Вансач, Петер
Ключевые слова: привабливість професії вчителя, статус вчителя, роль вчителя
Дата публикации: 2022
Издательство: Вид-во “Говерла”
Библиографическое описание: Вансач Петер Вимоги щодо діяльності вчителя в сучасних умовах / Петер Вансач // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 33–34 (7 назв).
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): Анотація. Метою нашої статті є аналіз привабливості професії вчителя. У теоретичній частині ро- боти ми розглянули статус людини в загальному контексті, а саме вроджений та набутий статус. Далі ми зосередилися на ролях вчителя, які виконуються в рамках професійної практики. Ми вказуємо на сучасну кризу професії вчителя. В емпіричній частині нами представлено дослідження Інституту освітньої полі- тики Міністерства освіти, науки, досліджень і спорту Словацької Республіки щодо привабливості професії вчителя. З наведеного вище дослідження наведемо відповіді респондентів на запитання: Чому Ви вирішили стати вчителем? А чому ви вирішили не стати вчителем? У дискусії ми представимо як позитивний погляд на привабливість вчителя, так і негативні сторони професії вчителя. Ключові слова: привабливість професії вчителя, статус вчителя, роль вчителя.
Abstract. The purpose of our article is to analyze the attractiveness of the profession of a teacher. In the theoretical part of the paper, we considered the status of an individual in the general context, namely innate and acquired status. Further, we focused on the roles of teachers that are performed in the framework of professional practice. We point out to the current crisis in the teaching profession. In the empirical part, we presented the study by the Institute of Educational Policy of the Ministry of Education, Science, Research and Sports of the Slovak Republic on the attractiveness of the profession of a teacher. From the above study, we provided the answers of respondents to the questions: why did you decide to become a teacher? and why did you decide not to become a teacher? In the discussion, we presented both a positive view of the attractiveness of a teacher and the negative aspects of the professioan of a teacher. Our research demonstrates that respondents see the attractiveness of the profession of a teacher primarily in the fact that they can work with young people and thus pass on values to the younger generation. Further, the respondents’ response to the «joy of teaching certain subjects» indicates that teachers care about their self-determination. The main reasons why respondents do not want to become teachers are mainly low wages. In Slovakia, this is especially true for beginning teachers, whose salary is lower than the average salary of an economic worker in the Slovak Republic. Key words: attractiveness of the profession of a teacher, teacher’s status, teacher’s role.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42890
ISSN: 2524-0609
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
ВИМОГИ ЩОДО ДІЯЛЬНОСТІ.pdf1.19 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.