Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42894
Title: Навчальний діалог у сучасній вищій школі: психодидактичний контекст
Other Titles: Educational dialogue in modern higher education: psychodidactic context
Authors: Вихрущ, Віра Олександрівна
Keywords: навчальна діяльність, навчальний діалог, комунікативна діяльність, субʼєкти навчальної комунікативної діяльності у ЗВО, молодий викладач як комунікатор
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Вихрущ, Віра Олександрівна Навчальний діалог у сучасній вищій школі: психодидактичний контекст / Віра Олександрівна Вихрущ // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 44–47. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 46–47 (8 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. У статті питання організації навчального діалогу висвітлюється у площині діалогічності та імперативності, що обумовлює її актуальність. В процесі теоретичного дослідження на основі контент- аналізу встановлено, що в умовах едіфікації освітньої діяльності навчальний діалог можливо розглядати і з позиції діалогу як одного з рівнів міжособистісної взаємодії, який є ширшим за змістом, ніж спілкування, і як форми спілкування викладача та студента у процесі навчання/професійної підготовки. Зроблено спробу роз- ширити уявлення про можливості навчального діалогу як дидактичного засобу, спрямованого на формування комунікативної культури студентів. На основі узагальнення психодидактичних андрагогічних досліджень наведено правила комунікації із дорослими учнями (Д.Халперн), принципи кодексу полеміки (Х.А.Гіро), спосо- би і прийоми взаємодії поліцентричної освітньої технології (Дж.Лоріллард), проаналізовано сутнісні харак- теристики комунікативної діяльності педагога та студента, окреслено комунікативні проблеми молодих викладачів у організації навчального діалогу. Ключові слова: навчальна діяльність, навчальний діалог, комунікативна діяльність, субʼєкти навчальної комунікативної діяльності у ЗВО, молодий викладач як комунікатор.
Abstract. In the article the issue of organization of educational dialogue is covered in the plane of dialogicity and imperativeness, which determines its relevance. In the process of theoretical research based on content analysis it was found that in the edifi cation of educational activities, educational dialogue can be considered from the standpoint of dialogue as one of the levels of interpersonal interaction, which is broader in content than communication, and as forms of teacher-student communication / professional training. An attempt is made to expand the idea of the possibilities of educational dialogue as a didactic tool aimed at forming a communicative culture of students. Based on the generalization of psychodidactic andragogical research, the rules of communication with adult students (D.Halpern), the principles of the Code of Controversy (N.A.Giro), methods and techniques of interaction of polycentric educational technology (J.Lorillard), analyzed the essential characteristics of student communication and communication , the communicative problems of young teachers in the organization of educational dialogue are outlined. Educational dialogue in its content is a kind of targeted activities included in the learning process and has such structural components as learning goals and objectives that meet the general pedagogical clearly defi ned learning objectives, content, subjects and rules of dialogue that ensure learning as a subject content. discipline and norms of social behavior. Thus, the educational dialogue can be called a system-forming element of personalityoriented learning, which organically combines independent research activities of students with the acquisition of ready theoretical and practical knowledge, and the system of methods is built according to the idea of problemoriented learning. qualities, independent refl ective and projective activities of students, as well as aimed at reviewing and enriching their worldview, developing new personal meanings and professional values. Key words: educational activity, educational dialogue, communicative activity, subjects of educational communicative activity in higher education institutions, young teacher as a communicator.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42894
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
НАВЧАЛЬНИЙ ДІАЛОГ У СУЧАСНІЙ.pdf552 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.