Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42895
Title: Формування здоров'язбережувальної компетентності в учнів молодшого шкільного віку
Other Titles: System of work with primary school students on the formation of value Attitudes to health
Authors: Волошин, Олена Романівна
Keywords: здоров’я, здоров’язбережувальні компетентності, здоровий спосіб життя, молодший шкільний вік, учні
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Волошин, Олена Романівна Формування здоров'язбережувальної компетентності в учнів молодшого шкільного віку / Олена Романівна Волошин // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 48–51. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.:с. 50–51 (10 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Актуальність проблеми полягає в тому, що здоров’я населення країни – найвища національна цінність, і відродження нації має розпочатися саме зі здоров’я, насамперед − дітей. Сучасні школярі – це основний потенціал населення, здоров’я якого є показником процвітання країни, тому вивчення здоров’я ді- тей дуже важливе в наш час, оскільки проблеми зі здоров’ям молодших школярів потребують нових підхо- дів. Метою статті є визначення компетентності школярів у питаннях здоров’язбереження у молодшому шкільному віці. У дослідженні ми використовували наступні методи: систематизації та аналізу науково-пе- дагогічної літератури з проблеми дослідження, пошуково-бібліографічний; інтерпретаційно-аналітичний; теоретичний та експериментальний для формулювання висновків дослідження. Результат дослідження по- казав, що за допомогою аналізу психолого-педагогічної літератури нам удалося зрозуміти сутність здоров’я та шляхи формування здоров’язбережувальної компетентності. Встановили, що система освіти, яка скла- лася, не сприяє її формуванню. Нами визначено, що формування здоров’язбережувальної компетентності у молодших школярів буде проходити ефективніше, якщо буде створено такі умови, як раціонально організо- ваний режим дня, збалансоване харчування, оптимальний руховий режим, заняття з фізичної культури на відкритому повітрі, процедури, що гартують відповідаютимуть віку учнів, регулярне якісне медичне обслу- говування, сприятливі гігієнічно-побутові умови, і навіть приклад сім’ї та педагогів. Ключові слова: здоров’я, здоров’язбережувальні компетентності, здоровий спосіб життя, молодший шкільний вік, учні.
Abstract. The urgency of the problem is that the health of the country's population is the highest national value, and the revival of the nation must begin with the health, especially of children. Today's schoolchildren are the main potential of the population, whose health is an indicator of the country's prosperity, so studying the health of children is very important today, as the health problems of younger students need new approaches. The purpose of the article is to determine the competence of students in health issues at an early school age. In the study we used the following methods: systematization and analysis of scientifi c and pedagogical literature on the problem of research, search and bibliographic; interpretive and analytical; theoretical and experimental to formulate research conclusions. Today, about 90% of school-age children have physical and mental problems. The number of children suff ering from alcoholism, drug addiction and substance abuse has increased sharply. The number of murders and suicides among students has increased. The growing prevalence of tobacco, alcohol and drug use among young students indicates a low level of knowledge about health, as well as the ineff ectiveness of existing forms and methods of maintaining and promoting the health of children not only in organized groups but also in the family. In this regard, one of the priorities of the new stage of education reform should be the formation of health-preserving competencies in student youth. The results of the study showed that with the help of the analysis of psychological and pedagogical literature we were able to understand the essence of health and ways to develop health-preserving competence. It was established that the current education system does not contribute to its formation. We have determined that the formation of health competence in junior high school students will be more eff ective if such conditions are created as a rationally organized daily routine, balanced diet, optimal physical activity, outdoor physical education classes, hardening procedures appropriate to the age of students , regular quality medical care, favorable hygienic and living conditions, as well as the example of family and teachers. Key words: health, health competence, healthy lifestyle, primary school age, students.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42895
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ.pdf551.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.