Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42898
Title: Комунікативна спрямованість вивчення розділу "Будова слова" в початковій школі
Other Titles: Communicative orientation of the study of the chapter «Word building» in Primary school
Authors: Гірняк, Світлана
Розлуцька, Галина Миколаївна
Keywords: будова слова, морфема, комунікативні уміння, освітній процес, уроки української мови, учні початкової школи
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Гірняк, Світлана Комунікативна спрямованість вивчення розділу "Будова слова" в початковій школі / Світлана Гірняк, Галина Розлуцька // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 59–64. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 62–63 (10 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Відповідно до поставленої мети в статті узагальнено та схарактеризовано базові вимоги до розділу «Будова слова», що передбачені чинною програмою з української мови для учнів початкової школи; визначено ефективні методи та прийоми формування в молодших школярів таких понять як основа сло- ва, закінчення, корінь, префікс, суфікс; запропоновано завдання, які сприятимуть розвитку комунікативних умінь молодших школярів під час вивчення морфемної будови слова в початковій школі. Методи дослідження: аналіз і синтез, ідеалізація (абстрагування), узагальнення, індукція та дедукція, які в сукупності допомогли розкрити задекларовану тему дослідження та встановити особливості роботи над розділом «Будова слова» в 3-му класі початкової школи. У розвідці встановлено, що систематична й творча робота над семантикою слова під час опрацювання розділу «Будова слова» допомагає розвивати і підвищувати учнівський інтерес до української мови, вчить практично застосовувати словотвірні засоби рідної мови; сприяє орфоепічній і орфографічної грамотності, формуванню мовленнєвого самоконтролю і розвитку комунікативних умінь, а також підвищенню інтересу до вивчення української мови. Ключові слова: будова слова, морфема, комунікативні уміння, освітній процес, уроки української мови, учні початкової школи.
Abstract. The study of the chapter «Word building» is important in the linguistic and speech development of pupils. Acquaintance of junior schoolchildren with the morpheme word building opens wide opportunities for systematic broadening, clarifi cation of children's vocabulary, mastering one of the ways to reveal the lexical meaning of the word. According to the set goal the article summarizes and characterizes the basic requirements to the chapter «Word building», which are provided by the current program from the Ukrainian language for primary school students; eff ective methods and techniques of forming such concepts as word stem, ending, root, prefi x, suffi x in junior schoolchildren are determined; the tasks which will promote the development of communicative skills of junior pupils during studying a morpheme word building in elementary school are off ered. The purpose of the research is to characterize the peculiarities of studying the morpheme structure of a word and word formation at Ukrainian language lessons in primary school, namely: to generalize program requirements (content and scope) from the chapter «Word building» declared in the current Ukrainian language program for primary school students and characterize the most productive methods and techniques of forming basic concepts such as word stem, ending, root, prefi x, suffi x; substantiate the communicative orientation of these lessons. The methodology of the research is complex, which consists in the use of general scientifi c, pedagogical and linguistic methods. Methods of analysis and synthesis, idealization (abstraction), generalization, induction and deduction have been used, which together helped to reveal the declared research topic and establish the peculiarities of the work on the chapter «Word building» in the 3rd grade of primary school. In the research it has been established that systematic and creative work on the semantics of the word during the elaboration of the chapter «Word building» helps to develop and increase pupils' interest in the Ukrainian language, teaches practical use of word-formation tools of the native language; promotes orthoepic and orthographic literacy, the formation of speech self-control and the development of communicative skills, as well as increasing interest in learning the Ukrainian language. Key words: word building, morpheme, communicative skills, educational process, Ukrainian language lessons, primary school students.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42898
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОМУНІКАТИВНА СПРЯМОВАНІСТЬ.pdf635.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.