Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42996
Title: Європейський контекст упровадження медіаосвіти
Other Titles: European context of implementing media education
Authors: Ішутіна, Олена
Keywords: медіаосвіта, навички ХХІ століття, система освіти, країни Європи
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Ішутіна, Олена Європейський контекст упровадження медіаосвіти / Олена Ішутіна // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 113–115. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 114–115 (10 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. У статті розглянуто проблему впровадження медіаосвіти, актуальність якої зумовлена ін- тенсивними темпами діджиталізації суспільства і системи освіти зокрема, активним впливом медіа та мережі Інтернет, широким розповсюдженням дезінформації та пропаганди. Ці зміни визначають необхід- ність нових підходів і форм в освіті, актуалізують розвиток медіаосвіти громадян в країнах Європи і в Україні. Метою статті є аналіз нормативних документів європейських країн у сфері медіаосвіти, де вона реалізується досить давно і вже напрацьовано певні теоретичні і практичні кейси. Використані методи дослідження (аналіз документів, систематизація, узагальнення, порівняння з українською нормативною ба- зою) дозволяють зробити висновок, що загальноєвропейською тенденцією є визнання важливості медіаосві- ти, спрямування її не тільки на вміння працювати з медіа, а й на підготовку активних громадян, здатних до критичного мислення і роботи з інформацією. Ключові слова: медіаосвіта, навички ХХІ століття, система освіти, країни Європи.
Abstract. The article considers the problem of implementing media education, the urgency of which is due to the intensive pace of digitalization of society and the education system in particular, the active infl uence of media and the Internet, widespread disinformation and propaganda. These changes determine the need for new approaches and forms in education, actualize the development of media education of citizens in Europe and Ukraine. Research and policy initiatives to promote media education and develop media literacy are growing in Europe and Ukraine. Problems of formation and development of media education in the domestic in European contexts are presented in the research of a number of scholars. The aim of the article is to analyse the normative documents of European countries in the fi eld of media education, where it has been implemented for a long time and some theoretical and practical cases have already been developed. The research methods used (document analysis, systematization, generalization, comparison with Ukrainian regulations) allow us to conclude that the European trend is to recognize the importance of media education, focusing not only on the ability to work with media, but also on training active citizens capable of critical thinking and work with information. Media education is currently in the spotlight of the world community, as its active implementation allows to develop media literacy, which is defi ned among the competencies of the XXI century and includes the ability to think critically, interact and express themselves through information, work with media and create media, disinformation and propaganda. participant in civil society. Analysis of normative documents of European countries in the fi eld of media education proves that the development of media education in Ukraine is in line with European trends, noting the priority of its implementation in the current situation. Key words: media education, XXI century skills, system of education, European countries.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42996
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ КОНТЕКСТ УПРОВАДЖЕННЯ.pdf543.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.