Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42997
Title: The development of teacher's professional image in a modern school
Other Titles: Розвиток професійного іміджу вчителя в умовах сучасної школи
Authors: Kalahurka, Khrystyna
Zasymenko, Sophia
Keywords: імідж, професійний імідж, педагог, складові педагогічного іміджу
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Kalahurka, Khrystyna The development of teacher's professional image in a modern school / Khrystyna Kalahurka, Sophia Zasymenko // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 116–119. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 119 (7 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. У статті за допомогою методів порівняння, анкетування, узагальнення та іншими теоретично проаналізовано й емпірично досліджено особливості розвитку професійного іміджу вчителя в умовах сучас- ної школи. Розкрито сутність поняття професійного іміджу педагога. На підставі емпіричного дослідження з’ясовано: визначено думку освітян щодо факторів, які найбільше впливають на формування педагогічного іміджу в умовах сучасної школи, а також скільки часу він може формуватися; яким повинен бути зовнішній вигляд сучасного педагога; роль педагогічного іміджу в професійній діяльності вчителя. Розроблено мето- дичні рекомендації для майбутніх вчителів, які допоможуть сформувати позитивний педагогічний імідж та уникнути труднощів у професійній діяльності. Дотримання рекомендацій сприятиме професійному та осо- бистісному зростанню педагога, збагаченню його професійної і загальної культури, зміцненню авторитету, розвитку творчої особистості. Ключові слова: імідж, професійний імідж, педагог, складові педагогічного іміджу.
Abstract. The relevance of the problem is caused by the fact that modernization of education is impossible without creation of a positive teacher’s image, formation of an active teacher’s personality, building a successful career. A modern teacher with a positive image is a highly educated, spiritual, creative personality who is able to generate new ideas, solve current problems in an original way, successfully realize himself/herself in professional activities, make a good impression on others, make a positive impact on pupils and be an example to them. The aim of the article is to theoretically analyze and empirically investigate the peculiarities of the development of the professional image of a teacher in a modern school. Research methods applied: comparative, typological, analytical, questionnaires, generalization, induction, deduction. Tea chers’ opinions on the factors that most infl uence the formation of a pedagogical image in a modern school as well as the duration of its formation, the appearance of a modern teacher, the role of a pedagogical image in teacher’s professional activity were determined. Based on the analysis of the results of survey, the following peculiarities of the formation of the teacher’s image were identifi ed: reputation and authority, professional skills, behavior, appearance, self-presentation skills and work experience. Methodological recommendations provided would help future teachers to form a positive pedagogical image and avoid diffi culties in their professional activities. Adherence to them contributes to the professional and personal growth of a teacher, enrichment of professional and general culture, strengthening authority, development of a creative personality. Key words: image, professional image, teacher, components of pedagogical image.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42997
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
THE DEVELOPMENT OF TEACHER’S PROFESSIONAL.pdf553.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.