Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42999
Title: Основні принципи навчально-виховної роботи з дітьми-мігрантами в США
Other Titles: Main principles of the educational work with children-migrants in the USA
Authors: Козубовська, Ірина Василівна
Мигалина, Зоряна Іванівна
Keywords: міграція, навчально-виховна робота, принципи, полікультурний учитель, діти-мігранти, США
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Козубовська, Ірина Василівна Основні принципи навчально-виховної роботи з дітьми-мігрантами в США / Ірина Василівна Козубовська, Зоряна Іванівна Мигалина // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 124–127. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 127 (9 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. В статті розглядаються питання організації начально-виховної роботи з дітьми-мігранта- ми в США. Підкреслюється, що проблема навчання і виховання дітей-мігрантів сьогодні є дуже важливою для багатьох країн світу, в тому числі й України. Оскільки саме в США нагромаджено значний позитивний досвід роботи з дітьми-мігрантами, метою дослідження є аналіз особливостей навчально-виховної роботи з дітьми-мігрантами в США, яка здійснюється в контексті полікультурної освіти. Наголошується на важ- ливості підготовки полікультурного вчителя в США, здатного забезпечити ефективну навчально-виховну роботу з дітьми-мігрантами, їх адаптацію до нових умов. Використані переважно теоретичні методи до- слідження: аналіз наукових зарубіжних джерел для здійснення систематизації і узагальнення інформації; ви- значення базових положень; уточнення сучасного стану дослідження проблеми, можливостей її вирішення. У процесі дослідження розкрито сутність міграційних процесів та їх наслідки, проаналізовано особливості навчально-виховної роботи з дітьми-мігрантами в США, охарактеризовано основні принципи забезпечення цієї роботи (природовідповідності, комплексності вивчення особистості учня, індивідуального підходу, гума- нізму, соціальної обумовленості формування особистості та ін..). Наголошується на доцільності викорис- тання прогресивних ідей американського досвіду у вітчизняному освітньому просторі. Ключові слова: міграція, навчально-виховна робота, принципи, полікультурний учитель, діти-мігранти, США.
Abstract. This article deals with the problem of migration and educational work with children-migrants in the USA. It is underlined that migration is widely spread today and many countries are involved in this process, including Ukraine. America is known as a country of migrants. This country diff ers from average multicultural countries in a range of peculiarities, one of which is the fact that cultural interaction was not within an individual ethnos, but within immigrants – descendants of diff erent countries, representatives of various cultures. On the territory of the country there live national minorities and as a result of constant mass immigration new ethno-cultural groups are formed. It is recognized that problem of immigrants is really urgent in USA. Cultural diversity demands special approaches to the problem. One of them is the policy of multiculturalism and multicultural education. The aim of the study is to reveal the most important peculiarities of educational work with children-migrants in USA. Mainly theoretical research methods have been used in this study: analysis of American scientifi c sources for the: systematisation and generalisation of available data; defi ning of the essence of basic concepts; identifi cation of the current state of the problem under consideration and possibilities for its solution. It is noted that educational work with children-migrants in USA is based on some particular principles (complex research of each pupil-migrant, individual approach, humanism, preservation of mental health and others). All of them are analyzed in the article. Special attention is paid to the problem of teachersʼ training in the context of multicultural education. It is emphasized that only competent multicultural teacher is able to work successfully with children-migrants and solve the problem of their adaptation and integration into the culture of other people. The possibilities of using positive American experience of the main principles of educational work with children-migrants in the context of multicultural education have been outlined. Key words: migration; educational work; principles; multicultural teacher; children-migrants; USA.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/42999
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОЇ.pdf555.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.