Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43000
Title: Застосування технології "Перевернутий клас" у професійній підготовці соціальних працівників
Other Titles: Application of the flipped classroom technology in the professional training of social workers
Authors: Коломієць, Олена Германівна
Демиденко, Тетяна Миколаївна
Keywords: соціальна робота, змішане навчання, технологія «перевернутий клас», підготовка соціальних працівників, соціальна реклама
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Коломієць, Олена Германівна Застосування технології "Перевернутий клас" у професійній підготовці соціальних працівників / Олена Германівна Коломієць, Тетяна Миколаївна Демиденко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 128–133. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 132–133 (18 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Акцентовано увагу на особливостях застосування технології «перевернутий клас» у процесі професійної підготовки соціальних працівників під час онлайн-навчання. В умовах цифрової трансформації соціальної сфери та розвитку інформаційно-комунікативних технологій зростає необхідність використання в технології «перевернутий клас» інтернет-ресурсів, таких як: веб-портали, електронні сервіси, офіційні сайти організацій та установ соціальної та освітньої сфер, е-бібліотеки, Googl-сервіси тощо. Мета стат- ті − аналіз особливостей технології «перевернутий клас» та порівняння її з традиційними технологіями навчання при підготовці майбутніх соціальних працівників у закладах вищої освіти. Методи дослідження: теоретичні (аналіз, синтез, порівняння, систематизація й узагальнення наукової літератури з проблеми до- слідження; емпіричні (тест «Мотивація до успіху» Т. Елерса, анкетування «Мотиви навчання», інтерв’ю), методи математичної обробки результатів дослідження. Презентовано результати експериментального дослідження емоційного ставлення студентів до процесу навчання, мотиви навчання, рівні мотивації до успіху за технологією «перевернутий клас». Доведено необхідність поєднання традиційних технологій на- вчання та технології «перевернутий клас» з метою оптимізації підготовки соціальних працівників. Ключові слова: соціальна робота, змішане навчання, технологія «перевернутий клас», підготовка со- ціальних працівників, соціальна реклама.
Abstract. The article analyzes the strong and weak points of the «fl ipped classroom» technology in the educational process of a higher educational institution, identifi es the features, opportunities and risks of its implementation in the training of future social workers. It is off ered that in the conditions of the social sphere reformation and decentralization of powers in providing social services to the population, requirements for the level of information and communication technologies competencies of social workers are increasing. The positive infl uence of the use of ICT, the use of open educational resources on the eff ectiveness of the results of training by using technology «fl ipped classroom» of future social workers has been proved. The criteria of comparison of traditional education and training according to this technology are as follows: emotional attitude to learning, students’ motivation to study, degree of complexity of mastering material, activity of students during class, learning outcomes. The task for students' work on reviewing and creating their own advertisement on actual social problem is off ered. The results of the experimental study of the emotional attitude of students to the learning process, the motives of learning, the levels of motivation for success by the technology «fl ipped classroom» are highlighted. The eff ectiveness of the use of technology «fl ipped classroom» in the process of future social workers’ professional competences formation during the study of professional disciplines. The article off ers tasks and methodical materials that can be implemented into teaching the course «Advertising and Information Technologies in Social Work». Criteria for the development and analysis of social advertising products (audio, visual, audio-visual) are presented. Based on the comparison of students' learning outcomes, the need to study the optimal combination of traditional learning technologies and inverted classroom technology in the training of future social workers in higher education institutions is emphasized. Key words: social work, information and communication technologies, blended learning, «fl ipped classroom» technology, training of social workers, social advertising.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43000
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ «ПЕРЕВЕРНУТИЙ КЛАС».pdf807.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.