Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43005
Title: Впровадження позитивного досвіду США у системі іншомовної педагогічної освіти України
Other Titles: Implementation of the US experience of foreign language teacher education In Ukraine
Authors: Леврінц, Маріанна Іванівна
Keywords: іншомовна педагогічна освіта, професійна підготовка вчителів іноземних мов, майбутній учитель, США
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Леврінц, Маріанна Іванівна Впровадження позитивного досвіду США у системі іншомовної педагогічної освіти України / Маріанна Іванівна Леврінц // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 153–157. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 156 (13 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Необхідність вивчення проблеми підготовки майбутніх учителів іноземних мов у США зу- мовлюється недостатнім рівнем її систематизації й узагальнення у вітчизняному науково-практичному до- робку. Мета статті полягає у виявленні можливостей використання прогресивних ідей досвіду іншомовної педагогічної освіти США в умовах реформування вітчизняної системи вищої освіти. У дослідженні засто- совано методи компаративного аналізу і наукової екстраполяції. Отримані порівняльні дані тенденцій роз- витку й функціонування освітніх систем США й України дали змогу виділити перспективні напрями модер- нізації вітчизняної галузі підготовки вчителів іноземних мов з урахуванням інноваційних ідей американського досвіду, а саме ухвалення й реалізація стандартів професійної підготовки і розвитку педагогічних кадрів, диверсифікація освітніх програм (прикладного або академічного спрямування, комбінованих, подвійних, по- двійних за освітніми рівнями і спеціальностями та ін.); переформатування змісту освітніх програм шляхом акцентування лінгводидактичного складника; оновлення дидактичних підходів до формування професійно значущих компетентностей; запровадження інтегрованих курсів, які поєднують вивчення фахових дисци- плін і розвиток іншомовної компетентності; удосконалення дидактичних підходів, які застосовуються в ході шкільної педагогічної практики й організації навчально-дослідницької діяльності; підготовка вчителів до роботи в умовах різнорідних освітніх моделей (білінгвальних, занурення). Ключові слова: іншомовна педагогічна освіта, професійна підготовка вчителів іноземних мов, майбут- ній учитель, США.
Abstract. Ukraine’s commitment to reforms in its educational sector has intensifi ed the need for up-to-date information in terms of the prospects of its development. The problem of foreign language teacher education in the USA remains an underresearched area among the Ukrainian academia, despite the wide recognition of its considerable achievements in the world education arena. This paper set out to explore the possibilities of deploying the progressive ideas of the US experience to renew the Ukrainian system of foreign language teacher preparation. In the study, the methods of comparative analysis and scientifi c extrapolation were utilised. The obtained comparative data of tendencies of development and functioning of educational systems of the USA and Ukraine served as a basis for discerning future directions of modernisation of the Ukrainian system of language teacher preparation, taking into account innovative ideas of the American experience. It was contended that to expedite the quality of the Ukrainian system of language teacher preparation, the following steps could be taken: adoption and implementation of standards of professional training and development of language teachers; reformatting the content of university programmes by emphasising the block of disciplines related to language teaching, as opposed to linguistics and other general content areas; introducing in the Ukrainian universities education tracks, which open the possibility to choose between the advanced preparation in the applied issues of language teaching or its scientifi c aspects; updating the didactic approaches of professional competencies development; restructuring and rationalisation of approaches used during teaching practicum, to name just a few. Key words: foreign language teacher education, professional preparation, student teacher, USA.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43005
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВПРОВАДЖЕННЯ ПОЗИТИВНОГО.pdf564.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.