Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43070
Title: Застосування діяльнісного підходу на уроках математики в контексті нової української школи
Other Titles: Application of activity approach in mathematics lessons in the context of the New Ukrainian school
Authors: Орос, Віктор Михайлович
Петечук, Юлія Василівна
Keywords: Нова українська школа, діяльнісний підхід, інтелектуальний потенціал, компетентності, прийоми розумової діяльності
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Орос, Віктор Михайлович Застосування діяльнісного підходу на уроках математики в контексті нової української школи / Віктор Михайлович Орос, Юлія Василівна Петечук // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 211–214. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 213 (9 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Реалії сьогодення диктують зміну стилю навчання у загальноосвітніх навчальних закладах. Основні положення, які стосуються трансформації освітнього процесу, висвітлені в концепції Нової укра- їнської школи, яка пропагує формування компетентностей, які сприяють всебічному розвитку особистості. Навчання переорієнтовується на практичне використання набутих знань, умінь та навичок. Тому методоло- гічною основою НУШ є діяльнісний підхід, який передбачає застосування набутих учнями компетентностей у житті. Метою статті є висвітлення можливостей застосування діяльнісного підходу на уроках матема- тики з врахуванням новітніх тенденцій в освіті. Використані методи дослідження: аналіз і систематизація наукової, психолого-педагогічної та математичної літератури, поворотний аналіз і синтез теоретичних положень, аргументація висновків. Авторське бачення реалізації діяльнісного підходу при викладанні мате- матики побудоване на розв’язуванні геометричних прикладів, які використовуються для кращого розкриття інтелектуального потенціалу школяра. Ключові слова: Нова українська школа; діяльнісний підхід; інтелектуальний потенціал; компетентнос- ті; прийоми розумової діяльності.
Abstract. The realities of today dictate a change in the style of education in secondary schools. The main provisions concerning the transformation of the educational process are highlighted in the concept of the New Ukrainian School, which promotes the formation of competencies that contribute to the comprehensive development of personality. Training is refocused on the practical use of acquired knowledge, skills and abilities. Therefore, the methodological basis of NUS is the activity approach, which involves the application of competencies acquired by students in life. The purpose of the article is to highlight the possibilities of applying the activity approach in mathematics lessons, taking into account the latest trends in education. Research methods used: analysis and systematization of scientifi c, psychological, pedagogical and mathematical literature, pivotal analysis and synthesis of theoretical positions, argumentation of conclusions. The author’s vision of the implementation of the activity approach in the teaching of mathematics is based on solving geometric examples that are used to better reveal the intellectual potential of the student. The essence of the application of the activity approach in teaching mathematics in the context of the NUS can be summarized as follows: the priority of teaching students the ability to think while developing and consolidating their skills and abilities after solving standard problems. The application of the activity approach in the teaching of mathematics makes it possible to identify the inclinations of students in time and contributes to the comprehensive development of their abilities, the formation of personality in each of them. Key words: New Ukrainian school; activity approach; intellectual potential; competencies; methods of mental activity.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43070
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗАСТОСУВАННЯ ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ.pdf550.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.