Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43945
Title: Компетентнісний підхід у професійній підготовці як тенденція сучасної європейської освіти
Other Titles: Competence-based approach in the professional training as a trend of modern European education
Authors: Товканець, Ганна Василівна
Keywords: компетентнісний підхід, європейський освітній простір, конкурентоспроможний фахівець, ключові компетенції
Issue Date: 2022
Publisher: Вид-во “Говерла”
Citation: Товканець, Ганна Василівна Компетентнісний підхід у професійній підготовці як тенденція сучасної європейської освіти / Ганна Василівна Товканець // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2022. – Вип. 1 (50). – С. 281–284. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 283–284 (13 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Мета статті − обґрунтувати компетентнісний підхід в професійній підготовці як тенден- цію сучасної європейської освіти. Використані методи наукового дослідження: аналіз наукової літератури і документальних джерел; теоретичне узагальнення, систематизація досліджень; групування; прогностич- ний. В статті обґрунтовано умови і завдання щодо впровадження компетентнісного підходу у професійній підготовці в європейському освітньому просторі. Визначено основні положення документів європейського рівня щодо навичок і ключових компетенцій конкурентоспроможного фахівця для сучасного ринку праці. Схарактеризовано ключові компетенції, до яких віднесли креативність, комунікацію, критичне мислення, допитливість, метапізнання; цифрова грамотність, ІТ-навички, навички використання технологій; базова читацька, медіа, інформаційна, фінансова, наукова, математична грамотність; навички міжкультурного спілкування, лідерські навички, глобальна усвідомленість; ініціативність, самостійність, відповідальність, адаптивність; предметні знання, інноваційне мислення. Ключові слова: компетентнісний підхід, європейський освітній простір, конкурентоспроможний фахі- вець, ключові компетенції.
COMPETENCE-BASED APPROACH IN THE PROFESSIONAL TRAINING AS A TREND OF MODERN EUROPEAN EDUCATION Abstract. The article substantiates the conditions and tasks for the implementation of the competence-based approach in the vocational training in the European educational space. Methods of scientifi c research applied: analysis of scientifi c literature and documentary sources − to determine the scientifi c and theoretical basis of the competency approach as a trend; theoretical generalization, systematization of research − to justify the conditions for the implementation of the competence approach in educational activities; grouping − to structure the reasons for the need to modernize education; prognostic − to identify pedagogical conditions for the development of key competencies. The main provisions of European level documents on the skills and key competencies of a competitive specialist for the modern labor market are identifi ed. The key competencies characterized include: creativity, communication, critical thinking, curiosity, metacognition; digital literacy, IT skills, technology skills; basic reading, media, information, fi nancial, scientifi c, mathematical literacy; intercultural communication skills, leadership skills, global awareness; initiative, independence, perseverance, responsibility, adaptability; subject knowledge, engineering and innovative thinking and understanding of natural sciences. It is revealed that the reform of European education is aimed at the systematic transformation of pedagogical practices and assessment of learning outcomes, the structuring of disciplinary knowledge and ensuring the sustainability of the core curriculum, providing opportunities for fl exible operational adjustments against a changing world. The general directions of realization of tasks of the competence approach are defi ned: development of programs of preparation of applicants for work, education, life after graduation based on the formation of professional and "general" skills, abilities to apply knowledge; purposeful development of educational initiatives: expanding opportunities for internships, practical training in projects and gaining experience in local associations and communities; acquisition of skills of independent work with digital resources; providing entrepreneurial opportunities in formal and non-formal education; ensuring digital literacy; extensive use of blended learning technology, consideration of automated learning opportunities; directing the attention of the public and managers to the development and maintenance of communication and cooperation skills; in-depth analysis of data on the success of students in the social and cultural context to develop a policy of equal educational opportunities; aligning the teacher training and professional development program with the skills required by the 21st century society.Key words: competence-based approach, European educational space, competitive specialist, key competencies
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/43945
ISSN: 2524-0609
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (50) - 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ПРОФЕСІЙНІЙ.pdf551.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.